Portefeuillehouders
Wethouder Kees Kraanen | Wethouder Willem-Jan Stegeman |
---|---|
Wethouder Fatma Koser Kaya |
Ambitie
In deze paragraaf vindt u beschreven welke beleidskaders er zijn voor onze kapitaalgoederen. Ook benoemen wij de financiële consequenties van het beleid ten aanzien van onze kapitaalgoederen. We doen dit voor de volgende kapitaalgoederen:
- Wegen en infrastructuur
- Riolering
- Kunstwerken
- Water
- Groen
- Gebouwen
De eerste 5 onderdelen hebben betrekking op de openbare ruimte. Wij zetten ons in voor een veilige, groene en leefbare openbare ruimte. Daarnaast zetten wij onze gebouwen in voor het bereiken van bestuurlijke doelen, zoals het huisvesten van culturele instellingen, scholen, sportverenigingen en wijkcentra.
Beleidskader – Openbare Ruimte
INLEIDING
We werken voortdurend aan het in stand houden van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte, zoals wegen, bruggen, riolering, groen en verlichting. Het daarvoor gewenste niveau is ‘de Amersfoortse basis’ is in 2021 weer opnieuw vastgelegd in het Integraal beheerplan openbare ruimte 2022-2031 (vastgesteld juni 2021).
We dekken het in stand houden van de openbare ruimte en riolering vanuit de volgende middelen:
- Exploitatie (dagelijks en groot onderhoud);
- Voorziening 'groot onderhoud openbare ruimte' (groot onderhoud wegen/openbare ruimte, baggeren en vervanging groen en bomen);
- Voorziening ‘groot onderhoud riolering’; Dit is een tijdelijk voorziening ten behoeve van nog niet uitgevoerde projecten uit het voorgaande GRP;
- Vervangingsinvesteringen riolering; dit betreft de projecten in het kader van gemeentelijke watertaken, zoals het aanleggen of vervangen van riolering, zoals opgenomen in het GRP;
- Vervangingsinvesteringen (ten behoeve van vervanging van o.a. wegen, openbare verlichting, bruggen, kademuren en grote speelplekken).
Voor het groot onderhoud en vervangingen stellen we jaarlijks een (financieel) voortschrijdend meerjarenuitvoeringsprogramma (MJP-OR) op met de concrete activiteiten en projecten die we in voorbereiding en uitvoering nemen en de kosten daarvan (voor engineering, uitvoering en bijkomende kosten). Het MJP-OR beslaat steeds een periode van vier jaar, gelijklopend met de periode van de meerjarenbegroting. Voor de begrotingsperiode 2022-2025 is dit het Meerjarenuitvoeringsprogramma Openbare ruimte 2022-2025. In het MJP-OR worden ook de projecten voor de gemeentelijke riolering opgenomen. De besluitvorming en dekking daarvan loopt via het Gemeentelijke Rioleringsplan Amersfoort 2021-2031 (GRP), ook vastgesteld in juni 2021.
Programma groot onderhoud en vervangingen
Het MJP-OR 2022-2025 bevat circa 120 projecten. Dit zijn zowel integrale projecten met een gecombineerde aanpak van riolering, wegen, groen, kunstwerken en verlichting, als ook sectorale projecten voor één van deze onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan het vernieuwen van lichtmasten, groot onderhoud aan (hoofd)wegen of het vernieuwen van kunstgrasvelden (in de openbare ruimte).
De nadruk in het programma ligt in projecten in de woongebieden. Daarbij is de leeftijd van de wijken een eerste indicatie voor de noodzaak tot vernieuwing. De meeste projecten liggen dan ook nog in de oudste delen van de stad, de zuidelijke delen van Amersfoort en kernen Hoogland en Hooglanderveen. Berg 7 en Bisschopsweg zijn gereed. De Hamseweg en Zevenhuizerstraat, Jacob Catslaan zijn in uitvoering en worden begin 2022 afgerond. Grote projecten in voorbereiding zijn o.a. de integrale herinrichting van Kamerlingh Onnesstraat e.o. (Leusderkwartier), Engweg e.o. (Hoogland) en het buurtje Wolvenstraat-Vossenstraat. In het Soesterkwartier vragen diverse straten aandacht vanuit wateroverlast, zoals de Palmstraat-Hulststraat. Daarnaast wordt ook een herinrichting van de Dollardstraat voorbereid.
Binnen enkele jaren verschuift de aandacht van deze oude delen van de stad ook naar ‘nieuwere’ delen van de stad als Schuilenburg en Liendert. Deze wijken zijn nu circa 50 jaar oud. In 2021 is hier gestart met verkenningen van de opgave, o.a. in samenhang met het wijkperspectief Liendert. In deze wijken verandert de opgave omdat hier al vanaf de aanleg gescheiden rioolstelsels liggen. Er kan worden volstaan met relinen. De focus bovengronds blijft het vernieuwen van groen, verhardingen, kunstwerken en verlichting om deze weer passend te maken aan de huidige functionele eisen en maatschappelijke opgaven. Door de energietransitie (warmtenetten, aanpassingen elektriciteitsnet), de sanering van brosse gas- en waterleidingen en klimaatadaptatie zal er echter ook nog de nodige aandacht naar de ondergrond gaan.
In de binnenstad worden projecten uitgevoerd in het kader van het programma Stadshart. Waar groot onderhoud of vervanging technisch noodzakelijk is, wordt dit afgestemd met het programma. Dit is bijvoorbeeld de renovatie van de Heksenbrug, de herinrichting Varkensmarkt en vervanging van de verlichting in de winkelstraten.
Het hoofdwegennet wordt jaarlijks geïnspecteerd. In 2022 en 2023 zullen op een aantal hoofdwegen deklagen worden vervangen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Ringweg Koppel, Amsterdamseweg, Maatweg, Hogeweg, Energieweg en Stadsring-Zuid. Het gaat hier om groot onderhoud en niet om herinrichtingen.
We werken aan een grootschalig vervangingsprogramma van lichtmasten dat zich over meerdere jaren gaat uitstrekken. Dit zijn de lichtmasten die niet in integrale projecten zijn opgenomen. In Vathorst worden de armaturen vervangen. Conform het beleid worden bij vervanging van openbare verlichting steeds naar duurzaamheid gekeken en de meest energie-zuinige varianten gekozen.
Tot slot lopen er diverse sectorale projecten als de aanpak van kademuren, waaronder de kademuur Grote Koppel, waarvan de vervanging naar voren getrokken is. Daarnaast worden bruggen vervangen, zoals de brug over de Barneveldsebeek en een serie fietsbruggen in Kattenbroek. En het renoveren van heesters en kunstgrasvelden.
Het MJP-OR 2022-2025 geeft een compleet overzicht en een uitgebreidere toelichting op gerealiseerde projecten en de planning voor de komende jaren.
Kaders voor programmering
In het voorjaar 2021 is de beleidsevaluatie stedelijk beheer door de raad behandeld. In twee Rondes is gekeken naar de resultaten van de afgelopen jaren en vooruitgekeken naar de komende jaren. Daarbij zijn de kaders voor stedelijk beheer enigszins aangepast. Het invulling geven aan ambities en opgaven die op de gemeente afkomen en in de openbare ruimte kunnen worden gerealiseerd, krijgen in de kaders een meer centrale plek. Technische noodzaak vormt de aanleiding om aan de slag te gaan met onderhoud, groot onderhoud of zelfs herinrichting. Maar bij de invulling van deze projecten, werkwijze en keuze materialen spelen ambities ten aanzien van klimaatadaptatie (wateroverlast, droogte, hitte), toegankelijkheid en mobiliteit, duurzaamheid, vergroening, biodiversiteit een rol. We werken er aan om dit ook de systematiek van het programmeren zichtbaar te maken.
De keuze van projecten en de programmering wordt bepaald door de volgende kaders:
- Technische in stand houden van de openbare ruimte ; Uitgangspunt voor de programmering is dat de openbare ruimte veilig en functioneel blijft en er geen kapitaalvernietiging plaatsvindt. Dit is samen te vatten als de 'technische noodzaak'. Op deze manier voldoen we ook aan onze wettelijke zorgplicht voor de openbare ruimte.
- Invulling geven aan gemeentelijke beleidsdoelen en ambities ; Naast deze technische noodzaak geven we met de projecten ook vorm aan de gemeentelijke wensen, ambities en opgaven, zoals de duurzaamheids- en klimaatdoelstellingen. Als we de openbare ruimte opnieuw inrichten zorgen we er bijvoorbeeld voor dat we (mogelijke) wateroverlast tegengaan, verdroging of hittestress voorkomen, de stad vergroenen, toegankelijk maken voor iedereen en meer CO2-neutraal maken.
- Integrale projecten en benutten meekoppelkansen ; We zetten in op het integraal aanpakken van straten en buurten. Waar mogelijk combineren we daarbij onderhoud en vervangingen met de maatregelen voor bijvoorbeeld de energietransitie, zoals de aanleg van collectieve warmtenetten, het verzwaren van de elektriciteitsnetten en de aanpassing of verwijdering van het gasnet. De energietransitie krijgt een grote impact op de planning van projecten, maar is momenteel nog te onzeker om er in deze planperiode rekening mee te houden. Wachten op zekerheid vertraagt de noodzakelijke aanpak van de bovengrond. Het dilemma tussen enerzijds zoeken naar meekoppel-kansen en anderzijds doorpakken in het realiseren van projecten zal de komende periode steeds actueel zijn.
- Gebiedsgerichte benadering ; Om meekoppelkansen en ambities in projecten te kunnen verwerken vraagt om afstemming op wijkniveau. Dit kan niet alleen in de projecten en binnen de projectgrenzen. Daarmee sluiten we aan op andere beleidskaders van de gemeente.
- Maatschappelijke wensen ; In de projecten die wij uitvoeren is steeds uitgebreid overleg met omwonenden en belanghebbenden om hun wensen in de uitvoering van de projecten op te nemen.
Daarnaast komen er regelmatig ideeën uit de stad voor de eigen omgeving, variërend van kleinschalige aanpassingen tot grote ingrijpende herinrichtingsprojecten. Er is echter geen financiële ruimte voor dergelijke tussentijdse vernieuwing. Ons vervangingsbudget is er op berekend dat de openbare ruimte eens in de 40 à 50 jaar -als de technische levensduur afloopt- wordt vervangen. We zoeken steeds naar mogelijkheden. Soms lukt het om in overleg met de initiatiefnemers de kleine projecten via budget voor de wijk of het jaarlijkse onderhoud op te pakken. Voor grotere projecten is dat vaak niet mogelijk.
STAND VAN ZAKEN 2021
Werk-met-werk-maken blijft het uitgangspunt, terwijl zowel de hoeveelheid als de complexiteit van de projecten toeneemt. De trend dat we in staat waren een steeds groter programma uit te voeren is door Corona helaas doorbroken. De vertraging wordt daarbij vooral opgelopen in de voorbereiding van projecten, doordat communicatie moeizamer verloopt. Hoewel nieuwe manieren zijn gevonden om omwonenden te betrekken bij projecten en in projectteams te overleggen, is er toch vaak sprake van vertraging. Bijvoorbeeld omdat gehoopt werd met enige uitstel toch ‘live’ bij elkaar te kunnen komen.
Tabel: uitgaven voor groot onderhoud en vervanging openbare ruimte (2017-2020)
Zichtbaar is dat de uitgaven nog achterblijven bij de beschikbare middelen, waardoor buiten een technische achterstand ontstaat. De projecten zijn immers vanuit een technische noodzaak op de planning opgenomen. Er is niet één oorzaak aan te wijzen, zowel te beperkte capaciteit in de organisatie, afhankelijkheden van externe partijen, onzekerheid en daardoor wijzigingen in ontwikkelingen als de energietransitie, sterkere betrokkenheid van bewoners waarvoor ook tijd moet worden gepland. Alles samen geeft een toenemende complexiteit die een gegeven blijkt; beheeropgaven zijn meer en meer verweven met andere relevante maatschappelijke opgaven in de stad. Daarnaast is er een grotere samenloop en afhankelijkheid van planningen van externe partijen, zoals het vernieuwen van ondergrondse leidingen door nutsbedrijven of de bouw van woningen. De (her)inrichting van de straat wacht dan op deze ontwikkelingen. Zo’n voorbeeld is de Kelvinstraat-Reamurstraat waar de uitvoering van de herinrichting wacht op de nieuwbouw van woningen.
FINANCIËN
Voor de uitvoering van het MJP-OR 2022-2025 is € 117 mln. beschikbaar. Hiervan is circa € 51 mln. de financiering van de riolering en watertaken. De andere € 67 mln. zijn ten behoeve van groot onderhoud en vervanging van de openbare ruimte.
X1.000 | Resterend | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
Voorziening OR | € 1.025 | € 4.354 | € 4.004 | € 4.004 | € 4.004 | € 17.391 |
Voorziening onderhoud riolering (tijdelijk) | € 26.900 | € 26.900 | ||||
Vervangingsinvesteringen OR | € 8.944 | € 10.508 | € 10.353 | € 10.150 | € 10.000 | € 49.955 |
Vervangingsinvesteringen riolering | € 0 | € 5.750 | € 5.750 | € 5.750 | € 5.750 | € 23.000 |
TOTAAL | € 36.869 | € 20.612 | € 20.107 | € 19.904 | € 19.754 | € 117.246 |
* Inclusief dotatie €350.000 voor renovatie Skatepark Vathorst ( Amendement 132-A) |
Tabel: Overzicht middelen voor periode 2022-2025 voorzieningen en vervangingsinvesteringen openbare ruimte en riolering.
Er is opnieuw gekeken naar de planning van vervangingsinvesteringen in verband met de eerder genoemde vertragingen. Concreet betekent dit een positief financieel effect voor de jaren 2023 en verder, conform besluitvorming Kadernota 2022-2025. Het gaat dan om de bedragen in de kolom resterend; de kapitaallasten die hieruit voortvloeien starten dus later.
Voorziening openbare ruimte
De voorziening openbare ruimte is bedoeld voor het uitvoeren van groot onderhoudsprojecten en de vervangingen van groen en bomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om asfalteringswerkzaamheden, renoveren van beplantingen en baggeren. Groot onderhoud zorgt er voor dat assets de beoogde levensduur halen. Bij integrale herinrichtingsprojecten is sprake van een gecombineerde financiering vanuit de voorziening openbare ruimte voor het groen, voorziening riolering voor riolering en water en de vervangingsinvesteringen voor de overige onderdelen van de openbare ruimte.
In de periode 2022-2025 wordt een jaarlijks bedrag van € 4 mln. in de voorziening gedoteerd. Er resteerde 1-1-2021 nog ongeveer € 1 mln. in de voorziening.
Voorziening riolering
Het GRP 2021-2031 heeft de financiën voor riolering en de rioolheffing opnieuw in beeld gebracht. Voor alle maatregelen die nog niet zijn uitgevoerd uit het GRP 2012-2021 is een tijdelijke voorziening onderhoud ingericht. Deze bevat € 26,9 mln., waarvoor de reeds geplande, maar nog niet uitgevoerde projecten moeten worden uitgevoerd. Het betreft een voorziening ex artikel 44 lid 1c BBV.
Ten behoeve van de nieuwe projecten in het GRP 2021-2031 wordt een voorziening toekomstige vervangingsinvesteringen ingesteld. Dit is een voorziening ex artikel 44 lid 1d BBV. Deze voorziening vangt fluctuaties in de lasten door investeringen op en voorkomt de stijging van kapitaallasten. Er wordt jaarlijks € 5,75 mln. in de voorziening gedoteerd. Voor de komende vier jaren dus in totaal € 23 mln.
Vervangingsinvesteringen
Bij het vaststellen van het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2019-2028 in 2016 is besloten tot investeringsruimte komt voor vervangingsinvesteringen. Dit in overeenstemming met het BBV. Op basis van de leeftijd van het areaal (c.q. afschrijvingstermijn) is de benodigde omvang per jaar bepaald. Deze berekening is in het integraal beheerplan Openbare ruimte 2022-20231 geactualiseerd. De bedragen wordt jaarlijks in de kadernota aangevraagd. Met het nog niet uitgegeven bedrag is in de periode 2022-2025 bijna € 50 mln. beschikbaar. Het nog resterende bedrag laat hier weer de achterstand in projecten zien.
De onderdelen van de openbare ruimte die worden vernieuwd worden geactiveerd. Dit geldt voor het vernieuwen van verhardingen, bruggen en kademuren, grote speelvoorzieningen en kunstgrasvelden en lichtmasten en armaturen. Vernieuwingen van groen worden niet geactiveerd en dus uit de voorziening openbare ruimte betaald.
Amersfoortse basis
We realiseren in Amersfoort gemiddeld een B-kwaliteit voor de technische staat van de openbare ruimte. Behalve in de binnenstad, is B-kwaliteit ook de beoogde kwaliteit. Om aan het criterium ‘B’ te voldoen, hanteert Amersfoort de norm dat maximaal 20% van de openbare ruimte een lage (‘C’) of zeer lage kwaliteit (‘D’) mag hebben. Alle onderdelen van de openbare ruimte voldoen in 2020 aan deze norm, behalve beschoeiingen. Zo lang een beschoeiing veilig is, accepteren we hier kwaliteitsniveau ‘C’.
De beoogde kwaliteit staat op onderdelen onder druk, onder andere door het uitstellen van vervangingen. Waar de veiligheid en functionaliteit kunnen worden gewaarborgd, wordt de beeldkwaliteit en ‘toonbaarheid’ wel aangetast.
In de Binnenstad is de ambitie voor de bovengrondse openbare ruimte kwaliteitsniveau ‘A’, maar in de praktijk ligt de gerealiseerde kwaliteit hier iets onder. Dit komt met name door later vervangen van areaal, in combinatie met de hoge gebruiksdruk en extra slijtage.
Tabel: PK.01 Onderhoudtabel
Gerealiseerde kwaliteit 2020 | Technische staat | Inspectie- monitoringsmethode |
---|---|---|
Groen | B | Beeldkwaliteit CROW kwaliteitscatalogus |
Bomen | B | Kwaliteitseisen Beheerrichtlijnen Bomen/ BVC-inspectie |
Spelen | B | Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen |
Oevers en beschoeiingen | B-C | Inspectie op veiligheid |
wegen | B | Inspectie CROW schadebeelden/beeldkwaliteit |
Civiele kunstwerken | B | Inspectie op veiligheid/ functionaliteit |
Openbare verlichting | B | Inspectie op functionaliteit/ NSVV-normen/ beeldkwaliteit |
Riolering | B | Functioneel niveau/ RIONED-normen |
Beleidskader – Gebouwen voor maatschappelijk en ruimtelijk beleid
De gemeentelijke vastgoedportefeuille bestaat in hoofdlijn uit twee delen: het maatschappelijk vastgoed en het strategische vastgoed. In totaal zijn het circa 400 vastgoedobjecten, bestaande uit gebouwen en gronden. Het maatschappelijk vastgoed huisvest organisaties die van belang zijn voor een prettige woonomgeving, sociale cohesie en maatschappelijk welzijn. Het zijn musea, wijkcentra, monumenten, sportgebouwen en -velden, atelierruimtes, terreinen voor volks- en speeltuinen en scoutingverenigingen en enkele tijdelijke onderwijsgebouwen. Ook hebben we acht multifunctionele accommodaties (MFA's), waarin meerdere functies met elkaar in één gebouw gehuisvest zijn. Dit betreffen relatief grote en moderne gebouwen in onze portefeuille. Ter illustratie: deze acht gebouwen beslaan meer dan een kwart van het aantal vierkante meters in onze portefeuille. Voorbeelden zijn het Eemhuis, het Icoon en de Zonneparel.
Onderdeel van ons vastgoed zijn ook ongeveer 25 monumentale objecten, onder andere de Koppelpoort, de Onze Lieve Vrouwe-toren en het Belgenmonument. Het zijn met name objecten die een cultuurhistorische en/of maatschappelijke functie binnen de gemeente hebben. De exploitatie van deze groep panden kan door hun kenmerkende karakter niet kostendekkend gebeuren. Deze objecten zijn niet of slechts gedeeltelijk te verhuren en hebben hoge onderhoudskosten, omdat het onderhoud zeer specialistisch van aard is. Ten behoeve van deze onderhoudskosten is een structureel budget beschikbaar.
Over acht tot twaalf jaar wordt een grootscheepse restauratie van de Onze Lieve Vrouwe-toren verwacht. Dergelijke grote investeringen worden niet binnen de onderhoudskosten begroot. In 2020 is het krediet van € 1 miljoen dat beschikbaar was voor onderhoud aan de torenspits doorgezet naar 2028. Het is nog niet exact bekend wat het benodigde budget zal zijn, maar het ligt naar verwachting boven de € 10 miljoen. Het doorschuiven van het budget is een eerste stap in het tijdig reserveren voor dit grote onderhoudsproject. Wij zullen op termijn terugkomen op de te verwachten restauratie van de toren, welke een zeer forse investering met zich mee zal brengen.
Om een beter beeld te krijgen van de toekomstige te verwachten vervangingsinvesteringen in de vastgoedportefeuille wordt gewerkt aan een meerjareninvesteringsplanning. Het is het streven om in het voorjaar van 2022 hier inzicht te hebben met de bijbehorende financiële opgave.
Een groot deel van het maatschappelijk vastgoed komt in aanmerking voor verduurzaming. Hiervoor is een Routekaart en een uitvoeringsplan opgesteld die op 10 november 2020 met de Raad is gedeeld. In 2021 worden de eerste gebouwen verduurzaamd met het verkregen budget in de begroting van 2021-2024. De komende jaren wordt dit doorgezet. Hierover is meer opgenomen in hoofdstuk 1.2, Ruimtelijke ontwikkeling.
De strategische portefeuille bestaat uit (tijdelijk) vastgoed, dat verworven is voor de uitbreiding en kwalitatieve verbetering van de stad, zoals voor woningbouw en voor bedrijfsmatige en infrastructurele projecten. Ook het te verkopen vastgoed maakt onderdeel uit van de strategische portefeuille.
Het beheer en de exploitatie van ons vastgoed hebben wij voor een groot deel uitbesteed aan SRO Amersfoort BV. Hiertoe hebben wij met SRO een Raamovereenkomst onroerende zaken gesloten, waarin ook zaken als staat van onderhoud en exploitatierisico zijn opgenomen. De vigerende overeenkomst loopt tot 2023. Ook de dienstverleningsovereenkomst van Sport loopt tot 2023. Inmiddels is met SRO een projectplan vastgesteld om samen de afspraken te herijken en de verlenging van de samenwerking voor te bereiden.
In de Raamovereenkomst zijn onze afspraken met SRO vastgelegd. Ook hebben wij met KPI’s vastgelegd welke informatie over ons vastgoed SRO rapporteert op de thema's veiligheid, duurzaamheid en klanttevredenheid. SRO zet onder deze overeenkomst stappen om de noodzakelijke informatie te kunnen delen en de klanttevredenheid van hun huurders te vergroten. De komende jaren werken wij met SRO aan de verbetering van de prestaties van ons vastgoed. Voor de sportgebouwen en ook de meeste van de welzijns- en culturele gebouwen bouwt SRO de voorziening op en voert zij vanuit deze voorziening het meerjarig, planmatig onderhoud uit. Voor de MFA's en Flint geldt dat de gemeente de onderhoudsvoorziening opbouwt. De basis voor deze voorziening zijn meerjarige onderhoudsplannen die elke drie jaar geactualiseerd worden.
Beleidskader – Gebouwen voor gemeentelijke organisatie
Beleidskader - Gebouwen voor gemeentelijke organisatie
In het najaar van 2019 heeft de raad besloten tot de realisatie van de nieuwe huisvesting voor de
gemeentelijke organisatie. In het nieuwe kantoorconcept staat ontmoeten en samenwerken
centraal. Door de toepassing van dit concept kunnen we onze huisvesting efficiënter maken en van
5 verschillende locaties naar 1 locatie gaan.
In afwachting van de start van de werkzaamheden voor de gemeentelijke huisvesting wordt in de
huidige gebouwen alleen het instandhoudingsonderhoud uitgevoerd. Doordat realisatie van de
nieuwe huisvesting nog enige tijd zal duren en om te kunnen voldoen aan wettelijke eisen m.b.t.
brandveiligheid en ARBO zullen daarnaast ook extra werkzaamheden noodzakelijk zijn. Het rendement van deze voorzieningen zal uiteraard slechts tijdelijk kunnen zijn, gedeeltelijke desinvestering zal onontkoombaar zijn.
Gezien de planvorming voor het Stadhuis in 2015 sloot de voorziening onderhoud stadhuiscomplex
niet meer aan bij het meerjarenonderhoudsplan en is op basis van verslaggevingsregels de
voorziening geheel vrijgevallen en gestort in de bestemmingsreserve onderhoud gebouwen
stadhuisplein. De reserve wordt sindsdien gevoed met de jaarlijkse dotatie voor onderhoud
gebouwen stadhuisplein. De onttrekking zal op basis van de werkelijke uitgaven plaatsvinden. Dat
betreft, naast het meerjarenonderhoud voor Stadhuisplein 5 en 7, het instandhoudingsonderhoud voor de na de verhuizing te verlaten huidige gebouwen Stadhuisplein 1 en 3, Molenstraat 2 en Hellestraat 24. Voor de overige locaties Stadhuisplein 5 en 7 worden in de periode 2022-2025 onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd volgens de opgestelde duurzame meerjarenonderhoudsplannen voor deze gebouwen.
Daarnaast passen we de te verlaten gebouwen waar nodig aan zodat we in de tussentijd prettig, goed in het huidige stadhuis kunnen blijven werken, rekening houdend met de ervaringen van het thuiswerken (corona-periode) en de wens tot activiteit gericht en hybride werken. Het rendement van deze voorzieningen zal uiteraard slechts tijdelijk kunnen zijn, gedeeltelijke desinvestering zal onontkoombaar zijn.
Na het gereedkomen van de nieuwe huisvesting wordt een nieuw duurzaam meerjarenonderhoudsplan opgesteld, waarna de reserve wordt omgebouwd naar een reguliere onderhoudsvoorziening.
Onderwijshuisvesting
Gemeente en schoolbesturen hebben samen een zorgplicht t.a.v. de onderwijshuisvesting. Schoolbesturen zijn juridisch eigenaar van de schoolgebouwen, de gemeente heeft een economisch claimrecht. Wij zijn verantwoordelijk voor nieuwbouw, uitbreiding en vervangende nieuwbouw, schoolbesturen voor het totale onderhoud en aanpassingen aan schoolgebouwen. Omdat Amersfoort verouderde schoolgebouwen heeft, hebben schoolbesturen en gemeente in 2014 een Integraal huisvestingsplan gemaakt om alle onderwijshuisvesting te vervangen en te verduurzamen.
In 2019 heeft uw Raad de gemeentelijke zorgplicht gedoordecentraliseerd aan de coöperaties Samenfoort PO en Samenfoort VO, waarin alle schoolbesturen vertegenwoordigd zijn. De multifunctionele accommodaties die scholen huisvesten zijn geen onderdeel van de afspraken met de coöperaties. De coöperaties maken investeringsplannen voor de onderwijshuisvesting. Uw raad heeft begin 2020 de investeringsplannen voor primair en voortgezet onderwijs voor de periode 2019-2022 ontvangen. Deze worden nu uitgevoerd.
Er wordt in het primair onderwijs wijkgericht gewerkt aan nieuwbouw. In Schothorst is begonnen met het vervangen van zeven oude basisscholen door vier nieuwe scholen: Zevensprong/Weesboom, Parkschool, Talentum en Regenboog. Nieuwbouw van basisscholen in het Soesterkwartier wordt in 2022 verder voorbereid. Het voortgezet onderwijs vernieuwt de komende periode vijf gebouwen. Het gaat om drie VMBO-gebouwen: Het Element, Guido en Trivium VMBO, een nieuwe school op een nieuwe locatie voor het Axia College (VSO) en het vernieuwen van de VO-school Amersfoortse Berg.
Tabel: PK.02 afschrijvingsduur per categorie
Categorie | Afschrijvingsduur |
---|---|
Materiële vaste activa | |
Automatisering: | |
Netwerkbekabeling glas | 10 jaar |
Thin-cliënts | 6 jaar |
Server software en licenties | 3 á 5 jaar |
Werkplekken | 2 á 5 jaar |
Data center voorzieningen | 3 á 6 jaar |
Inventaris: | |
Meubilair | 10 jaar |
Overige voorzieningen | 5 á 15 jaar |
Vervoermiddelen: | |
Dienstauto's | 5 jaar |
Gebouwen: | |
Scholen | 40 jaar |
Sporthallen/ gymzalen | 40 jaar |
Theatervoorzieningen en overige gebouwen | 25 á 50 jaar |
Kleed- en wasaccomodotaties | 25 jaar |
Diverse noodlokalen | 15 jaar |
Terreinen: | |
Sportterreinen | 40 jaar |
Speelterreinen | 30 jaar |
Kunstgrasvelden | 10 jaar |
Infrastructuur: | |
Reconstructies en groot onderhoud wegen | 25 á 40 jaar |
Kademuren/ bruggen | 50 jaar |
Beschoeiingen | 40 jaar |
Houten bruggen | 25 jaar |
Verkeersregelinstallaties* | 10 jaar |
Openbare verlichting masten | 48 jaar |
Openbare verlichting armaturen | 24 jaar |
Openbare verlichting kabels | 60 jaar |
Openbare verlichting schakelkasten | 30 jaar |
Activa economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven. | 10 jaar |
Rioleringsinvesteringen | 40 jaar |
* Per 1/1/2021: 15 jaar