Portefeuillehouders
Wethouder Willem-Jan Stegeman |
---|
Ambitie
We streven naar een optimale financiering van de gemeentelijke inkomsten en uitgaven (op korte en lange termijn) in kasstromen. Dit noemen we de treasury-functie. Om deze treasury-functie goed uit te voeren, kijken we naar de meerjarige liquiditeits-ontwikkeling van de gemeente en de renteontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt in Nederland. De treasury-functie voeren wij uit binnen de kaders van het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording), de Wet FIDO (Wet Financiering Decentrale Overheden), de Wet HOF (Wet Houdbare Overheids Financiën) en binnen de vastgestelde gemeentelijke kaders: Treasurystatuut en Verordening voor het Financieel Beheer en Beleid (2016).
Doelstellingen
Onze behoefte aan liquide middelen (financieringsbehoefte) bepalen we op basis van totaalfinanciering. Een belangrijk onderdeel daarvan is de financiering van investeringen welke op korte en lange termijn plaatsvinden. Deze investeringen financieren we conform de wettelijke kaders. We beperken ons tot de publieke taak en hanteren daarbij de volgende doelstellingen:
- er is voldoende financiering op de korte en lange termijn; zodoende kunnen we te allen tijde aan onze betaalverplichtingen voldoen;
- de risico’s die aan de financiële transacties verbonden zijn, beheersen we; het betreft het renterisico, het koersrisico en het debiteuren-/crediteurenrisico.
- de rentelasten van de leningen beperken we zoveel mogelijk;
- de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities beperken we zoveel mogelijk.
Onze inzet
We maken onderscheid tussen financiering en dekking. In deze paragraaf hebben we het over de financiering. Bij financiering gaat het om de vraag hoe we aan onze financiële en liquide middelen (de betaalmiddelen) komen (bijv. door verkoop van gronden of door aangaan van geldleningen). Bij dekking gaat het om de vraag hoe we de baten kunnen aanwenden om de begroting sluitend te maken en te houden (bijv. opbrengst uitkering gemeentefonds en belastingopbrengsten ter dekking van afschrijvingslasten).
De uitvoering van het financieringsbeleid vindt plaats binnen de kaders zoals gesteld in de Wet FIDO en de Wet HOF. Om vooral de financieringsrisico’s te beperken staan in de Wet FIDO twee instrumenten: de renterisiconorm en de kasgeldlimiet. In de Wet HOF zijn de bepalingen opgenomen die betrekking hebben op het beleggen van overtollige financieringsmiddelen bij de Schatkist, het zogenaamde schatkistbankieren. Deze vormen tezamen met het Treasurystatuut en Verordening voor het Financieel Beheer en Beleid (2016), de indicatoren voor ons treasury beleid.
Tabel: PF.01 Effectindicatoren financiering
BEGROTING 2021 | BEGROTING 2022 | RAMING | RAMING | RAMING | |
---|---|---|---|---|---|
Rente risiconorm *1 | 112.644 | 116.457 | 111.351 | 110.169 | 107.105 |
Kasgeldlimiet *1 | 47.874 | 49.494 | 47.324 | 46.822 | 45.520 |
Schatkistbankieren drempel *2 (<) | 10.126 | 10.165 | 10.114 | 10.102 | 10.071 |
*1) bron: Wet FIDO; 2) bron: Wet HOF
Renterisiconorm
De wettelijke renterisiconorm bepaalt dat jaarlijks maximaal 20% van het begrotingstotaal onderhevig mag zijn aan renteherziening en herfinanciering. Hiermee is een maximum gesteld aan het renterisico op de langlopende leningenportefeuille. Van renteherziening is sprake als in de leningsovereenkomst is bepaald dat de rente gedurende de looptijd in een bepaald jaar zal worden aangepast.
Herfinanciering is het aangaan van een nieuwe lening om de oude af te lossen. De rente risiconorm beperkt dus de aflossingen op de bestaande leningenportefeuille. Op een begrotingstotaal in 2022 van € 582,3 miljoen bedraagt de rente risiconorm voor onze gemeente € 116,5 miljoen (20%). In 2022 vindt voor ruim € 28,8 miljoen aan aflossingen van bestaande leningen plaats. Er is derhalve nog ruimte voor het aantrekken van nieuwe langlopende leningen voor € 87,6 mln.
Tabel: PF.02 Verwacht renterisico
BEGROTING 2021 | BEGROTING 2022 | RAMING | RAMING | RAMING | |
---|---|---|---|---|---|
1. Omvang begroting | 563.221 | 582.283 | 556.754 | 550.844 | 535.524 |
2. Renterisiconorm 20% (van 1) | 112.644 | 116.457 | 111.351 | 110.169 | 107.105 |
3. Aflossingen en renteherzieningen (netto) | 30.402 | 28.847 | 28.847 | 28.847 | 28.847 |
4. Ruimte onder de risiconorm | 82.242 | 87.610 | 82.504 | 81.322 | 78.258 |
5. In % begroting | 5,40% | 4,95% | 5,18% | 5,24% | 5,39% |
Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet is in de wet FIDO opgenomen om de directe gevolgen van een snelle rentestijging te beperken. De kasgeldlimiet bepaalt dat gemeenten hun financieringsbehoefte voor slechts een beperkt bedrag met kort geld (looptijd < 1 jaar) mogen financieren. Hierdoor worden de renterisico’s op korte termijn beperkt. De norm is in de wet gesteld op 8,5% van het begrotingstotaal aan lasten (exclusief de stortingen in de reserves). Voor Amersfoort bedraagt de limiet in 2022 € 49,5 miljoen. Over het algemeen benutten we de kasgeldlimiet optimaal, vanuit de gedachte dat rente van kortlopend geld (bijv. daggeld en kasgeld) momenteel vrijwel altijd lager is dan van langlopende leningen.
Tabel: PF.03 Berekende kasgeldlimiet
BEGROTING 2021 | BEGROTING 2022 | RAMING | RAMING | RAMING | |
---|---|---|---|---|---|
1. Omvang begroting | 563.221 | 582.283 | 556.754 | 550.844 | 535.524 |
2. Kasgeldlimiet 8,5 % van 1 | 47.874 | 49.494 | 47.324 | 46.822 | 45.520 |
Koersrisico
Het koersrisico hangt sterk samen met het renterisico en heeft betrekking op (tussentijdse) koersdalingen van verhandelbare schuldtitels. Wij zijn niet in het bezit van deze schuldtitels en dus is het koersrisico niet aanwezig.
Debiteuren-/crediteurenrisico
Onder debiteurenrisico wordt verstaan het risico dat uitgezette geldleningen niet worden terugontvangen van marktpartijen. Conform de bepalingen van de Wet HOF mogen wij overtollige geldmiddelen alleen bij de schatkist beleggen. Daarom speelt dit risico hier niet.
Schatkistbankieren
De Wet HOF verplicht de lagere overheden alle geldelijke overschotten bij het Ministerie van Financiën te beleggen, om zo het overheidstekort binnen de grenzen van de Europese doelstellingen te brengen en te houden. De wet biedt, onder bepaalde voorwaarden, (lagere) overheden de mogelijkheid elkaar leningen te verstrekken. Dit kan voor beide partijen leiden tot gunstige rentecondities. Deze mogelijkheid zal bij het toekomstig aantrekken van langlopende geldleningen worden betrokken. Uit oogpunt van doelmatigheid is in de Wet HOF een drempelbedrag opgenomen. Hiermee mag een bepaald bedrag buiten de schatkist worden gehouden.
Per 01 juli 2021 is de drempel van het Schatkistbankieren (SKB) gewijzigd; een verhoging.
- Een begrotingstotaal tot € 500 miljoen: de drempel verhoogd naar 2% van het begrotingstotaal met een minimum van € 1 miljoen.
- Een begrotingstotaal > 500 miljoen: de drempel bedraagt € 10 miljoen plus 0,2% van het deel van het begrotingstotaal > € 500 miljoen.
Vanwege de her calculatie is het contract juni 2021, inzake saldoregulatie met de BNG Bank aangepast naar de nieuwe drempelbedragen. Voor Amersfoort geldt in 2022 het drempelbedrag voor schatkistbankieren € 10,2 miljoen .
De Gemeente Amersfoort heeft echter een lager drempelbedrag van € 300.000 ingeregeld. Dit vanwege negatieve creditrente welke door de BNG Bank per 1 juli 2021 in rekening word gebracht over een positief saldo op de rekening-courant. Dit voorkomt het betalen van negatieve rente (Schatkist brengt momenteel geen rente in rekening).
Tabel: PF.04 Berekende drempel schatkistbankieren
BEGROTING 2021 | BEGROTING 2022 | RAMING | RAMING | RAMING | |
---|---|---|---|---|---|
1. Omvang begroting | 563.221 | 582.283 | 556.754 | 550.844 | 535.524 |
2. drempel € 10 miljoen + 0,2% van restant van het deel > € 500 miljoen | 10.126 | 10.165 | 10.114 | 10.102 | 10.071 |
Methodiek rente-toerekening
Ter vergroting van de transparantie van het begroting- en verantwoordingsproces geven we in deze paragraaf inzicht in de berekening van de rentelasten, het renteresultaat, de wijze waarop de rente aan de investeringen, grondexploitaties en taakvelden wordt toegerekend en de totstandkoming van de financieringsbehoefte.
Rentevisie
De ECB heeft in 2021 aangekondigd het bestaande ruime monetair beleid te continueren (mede door de corona crisis).
Onderdeel van het ruime monetaire beleid is het opkoopprogramma van obligaties (o.a. het zogenaamde PEPP programma (Pandemic Emergency Purchase Program € 1.850 miljard) met een doorlooptijd tot eind 2023. Ook ondersteunt de ECB de banken door middel van het TLTRO financieringsprogramma (Targeted Longer Term Refinancing Operations), de kredietverlening van banken tot medio 2022.
De rentetarieven (zowel voor kort alsmede voor lang geld) blijven daarmee naar verwachting op een laag niveau. In de financieringsbehoefte wordt hiermee rekening gehouden. Het is echter onzeker of deze verwachting uit gaat komen.
Voor onze financieringsbehoefte voor de jaren 2022-2025 gaan wij uit van de rentepercentages zoals opgenomen in tabel FP.05.
Tabel: PF.05 Toegepaste percentages financieringsbehoefte
BEGROTING 2021 | BEGROTING 2022 | RAMING | RAMING | RAMING | |
---|---|---|---|---|---|
Geldmarkt rente | -0,25% | -0,25% | -0,25% | -0,25% | -0,25% |
Kapitaalmarkt rente | 0,20% | 0,15% | 0,35% | 0,50% | 0,50% |
Financieringsbehoefte
Om de financieringsbehoefte zo goed mogelijk te kunnen bepalen (wat verplicht is op grond van het BBV) is, op basis van ervaringsgegevens, uitgegaan van het gegeven dat niet alle geplande nieuwe investeringen worden gerealiseerd conform initiële planning en dat niet alle geplande mutaties in de reserves daadwerkelijk plaatsvinden.
Afwijkingen op de uitgaven van de geplande investeringen en op de reserves en voorzieningen zullen, evenals de ontwikkeling van de rente, effect hebben op de berekende financieringsbehoefte en zullen budgettaire consequenties hebben.
Tabel: PF.06.01 Berekende financieringsbehoefte 2022
financieringsbehoefte 2022 | Bedrag | Rente | ||
---|---|---|---|---|
Geraamde stand financieringsbehoefte 01-01-2022 afgerond | 62.000 | |||
Waarvan kort geld | -0,25% | 30.000 | -75 | |
Waarvan lang geld | 0,15% | 32.000 | 48 | |
Bij: | ||||
Investeringen | 40.652 | |||
Aflossingen op geldleningen o/g | 30.402 | |||
Afname voorzieningen | 1.240 | |||
Afname reserves | 2.110 | |||
Af: | ||||
Bijdragen Provincie-/BTW Compensatiefonds | -21.000 | |||
Afschrijvingen | -20.170 | |||
Aflossingen op geldleningen u/g | -2.492 | |||
Verkoop gronden | -18.339 | |||
Geraamde stand financieringsbehoefte 31-12-2022 en rente | 74.403 | -27 |
Tabel: PF.06.02 Berekende financieringsbehoefte 2023
financieringsbehoefte 2023 | Bedrag | Rente | ||
---|---|---|---|---|
Geraamde stand financieringsbehoefte 01-01-2023 afgerond | 75.000 | |||
Waarvan kort geld | -0,25% | 30.000 | -75 | |
Waarvan lang geld | 0,35% | 45.000 | 158 | |
Bij: | ||||
Investeringen | 42.408 | |||
Aflossingen op geldleningen o/g | 28.847 | |||
Afname reserves | 2.747 | |||
Af: | ||||
Bijdragen Provincie-/BTW Compensatiefonds | -21.000 | |||
Afschrijvingen | -21.677 | |||
Aflossingen op geldleningen u/g | -2.565 | |||
Verkoop gronden | -9.135 | |||
Toename voorzieningen | -135 | |||
Geraamde stand financieringsbehoefte 31-12-2023 en rente | 94.490 | 83 |
Tabel: PF.06.03 Berekende financieringsbehoefte 2024
financieringsbehoefte 2024 | Bedrag | Rente | ||
---|---|---|---|---|
Geraamde stand financieringsbehoefte 01-01-2024 afgerond | 95.000 | |||
Waarvan kort geld | -0,25% | 30.000 | -75 | |
Waarvan lang geld | 0,50% | 65.000 | 325 | |
Bij: | ||||
Investeringen | 62.586 | |||
Aflossingen op geldleningen o/g | 31.692 | |||
Afname reserves | 2.886 | |||
Af: | ||||
Bijdragen Provincie-/BTW Compensatiefonds | -21.000 | |||
Afschrijvingen | -22.622 | |||
Aflossingen op geldleningen u/g | -2.648 | |||
Verkoop gronden | -14.595 | |||
Toename voorzieningen | -463 | |||
Geraamde stand financieringsbehoefte 31-12-2024 en rente | 130.836 | 250 |
Tabel: PF.06.04 Berekende financieringsbehoefte 2025
financieringsbehoefte 2025 | Bedrag | Rente | ||
---|---|---|---|---|
Geraamde stand financieringsbehoefte 01-01-2025 afgerond | 131.000 | |||
Waarvan kort geld | -0,25% | 30.000 | -75 | |
Waarvan lang geld | 0,50% | 101.000 | 505 | |
Bij: | ||||
Investeringen | 45.636 | |||
Aflossingen op geldleningen o/g | 21.692 | |||
Afname reserves | 3.224 | |||
Af: | ||||
Bijdragen Provincie-/BTW Compensatiefonds | -21.000 | |||
Afschrijvingen | -23.712 | |||
Aflossingen op geldleningen u/g | -2.511 | |||
Verkoop gronden | -2.454 | |||
Toename voorzieningen | -2.151 | |||
Geraamde stand financieringsbehoefte 31-12-2025 en rente | 149.723 | 430 |
Berekening rentepercentage grondexploitaties 2022 tot en met 2025
Door de commissie BBV is bepaald dat de rente toerekening aan de grondexploitaties moet worden beperkt tot de werkelijk betaalde rente over het vreemd vermogen. Het over het vreemd vermogen te hanteren rentepercentage moet worden bepaald door het gewogen gemiddeld rentepercentage van de bestaande lening portefeuille, naar verhouding vreemd vermogen / totaal vermogen. De verhouding vreemd vermogen / totaal vermogen is bepaald vanuit de vastgestelde balans van het gemeentelijk jaarverslag 2020.
Het rekenpercentage van de rente voor de grondexploitaties is voor de (meerjaren) raming 2022 tot en met 2025 bepaald op 2%.
Tabel: PF.07 Berekening rentepercentage Grondexploitaties 2022-2025
Berekening rentepercentage Grondexploitaties | BEGROTING 2022 | RAMING 2023 | RAMING 2024 | RAMING 2025 |
---|---|---|---|---|
Leningportefeuille | 225.995 | 195.593 | 166.746 | 145.055 |
Boekrente | 6.611 | 5.743 | 4.942 | 4.304 |
Gewogen gemiddeld rentepercentage | 2,93% | 2,94% | 2,96% | 2,97% |
Vreemd vermogen | 477.788 | 477.788 | 477.788 | 477.788 |
Totaal vermogen | 642.338 | 642.338 | 642.338 | 642.338 |
Berekend percentage | 2,18% | 2,18% | 2,20% | 2,21% |
Toerekening rente en renteresultaat
In deze paragraaf dient inzicht te worden gegeven in de berekening van de rentelasten, de wijze waarop de rente wordt toegerekend aan de taakvelden en het renteresultaat. In onderstaand overzicht wordt dit zichtbaar gemaakt.
Het rente - omslagpercentage is voor de (meerjaren) raming 2022 tot en met 2025 bepaald op 1,0 %.
Tabel: PF.08 Renteschema 2022 tot en met 2025
Renteschema | BEGROTING 2022 | RAMING 2023 | RAMING 2024 | RAMING 2025 |
---|---|---|---|---|
externe rentelasten korte en lange financiering | 7.511 | 6.703 | 6.016 | 4.925 |
externe rentebaten | -741 | -686 | -623 | -567 |
door te rekenen rente | 6.771 | 6.017 | 5.393 | 4.358 |
rente die aan de grondexploitatie moet worden doorbereken | -1.694 | -1.326 | -1.244 | -1.026 |
rente van projectfinanciering die aan het taakveld moet worden toegerekend | -938 | -897 | -854 | -216 |
saldo door te rekenen rente | 4.139 | 3.794 | 3.295 | 3.116 |
rente eigen vermogen (bestemmingsreserves) | 0 | 0 | 0 | 0 |
rente voorzieningen (contante waarde) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal geraamde aan taakvelden toe te rekenen rente | 4.139 | 3.794 | 3.295 | 3.116 |
De aan taakvelden toe te rekenen rente (renteomslag) | 4.412 | 4.594 | 4.785 | 5.511 |
Verwacht Renteresultaat op het taakveld Treasury | 273 | 801 | 1.490 | 2.395 |
Rentepercentage aan taakvelden toegerekende rente | 0,96% | 0,83% | 0,69% | 0,64% |
Verloop opgenomen geldleningen
Tabel: PF.09.01 Verloop opgenomen geldleningen
Naam relatie | Omvang | Omvang | Begin looptijd | Einde looptijd | Rente-percentage |
---|---|---|---|---|---|
Caritasvereniging parochie St. Martinus | 9 | 9 | 1991 | 2099 | 7,50 |
Caritasvereniging St. Joseph | 4 | 4 | 1991 | 2099 | 7,50 |
Diakonie Nederlands Hervormde Gemeente | 4 | 4 | 1991 | 2099 | 7,50 |
BNG Bank N.V. | 265 | 227 | 1998 | 2028 | 5,36 |
BNG Bank N.V. | 696 | 609 | 1999 | 2029 | 5,43 |
BNG Bank N.V. | 55 | 0 | 2002 | 2022 | 5,13 |
NWB Bank N.V. | 2.000 | 1.000 | 2003 | 2023 | 4,44 |
NWB Bank N.V. | 311 | 155 | 2003 | 2023 | 4,61 |
NWB Bank N.V. | 2.000 | 1.000 | 2003 | 2023 | 4,63 |
NWB Bank N.V. | 4.000 | 3.000 | 2005 | 2025 | 3,66 |
BNG Bank N.V. | 3.750 | 3.000 | 2006 | 2026 | 4,21 |
BNG Bank N.V. | 84.568 | 78.835 | 2006 | 2036 | 4,52 |
NWB Bank N.V. | 6.000 | 5.000 | 2007 | 2027 | 4,54 |
BNG Bank N.V. | 7.000 | 6.000 | 2008 | 2028 | 4,51 |
BNG Bank N.V. | 2.000 | 1.000 | 2008 | 2023 | 4,85 |
BNG Bank N.V. | 8.000 | 7.000 | 2009 | 2029 | 4,34 |
NWB Bank N.V. | 5.333 | 4.000 | 2010 | 2025 | 3,52 |
NWB Bank N.V. | 9.000 | 8.000 | 2010 | 2030 | 3,74 |
BNG Bank N.V. | 7.500 | 6.750 | 2011 | 2031 | 3,45 |
BNG Bank N.V. | 1.500 | 0 | 2012 | 2022 | 2,53 |
BNG Bank N.V. | 4.000 | 2.000 | 2013 | 2023 | 1,88 |
NWB Bank N.V. | 4.000 | 2.000 | 2013 | 2023 | 1,88 |
BNG Bank N.V. | 20.000 | 15.000 | 2015 | 2025 | 0,66 |
BNG Bank N.V. | 54.000 | 51.000 | 2019 | 2039 | 0,93 |
Totaal | 225.995 | 195.593 |
Verloop uitgezette geldleningen
Tabel: PF.09.02 Verloop uitgezette geldleningen
Naam relatie | Omvang | Omvang | Begin looptijd | Einde looptijd | Rente-percentage |
---|---|---|---|---|---|
Veiligheidsregio Utrecht | 20 | 17 | 1997 | 2027 | 6,05 |
Veiligheidsregio Utrecht | 424 | 371 | 1999 | 2029 | 5,43 |
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort BV | 4.600 | 4.600 | 2015 | 2099 | 0,00 |
Balans totaal Leningen aan Deelnemingen | 5.043 | 4.987 | |||
BSC Quick | 103 | 103 | 4,50 | ||
Kredietbank Nederland | 250 | 250 | 0,97 | ||
Stimuleringsfonds Nederland (SVN) | 9.338 | 8.588 | * | ||
Balans totaal verstrekte Leningen | 9.691 | 8.941 | |||
Totaal | 14.734 | 13.928 |
Verloop uitgezette geldleningen
Naast de bovengenoemde uitgezette geldleningen bestaat er een bestaande ambtenaren hypotheek portefeuille van circa € 41,2 miljoen (stand 31-12-2020). Vanaf 2017 is de ambtenaren hypotheek portefeuille door vervroegde aflossingen/herfinanciering afgenomen met circa € 50 miljoen (stand 31-12-2017 € 91,2 miljoen). De verwachte stand van de ambtenaren hypotheek portefeuille bedraagt per 31-12-2023 € 31,5 miljoen.
* Het rentepercentage wordt door Stimuleringsfonds Nederland (SVN) jaarlijks bepaald.
EMU-saldo
De Europese afspraken die in de wet HOF zijn vastgelegd, gaan over de reductie van het begrotingstekort en de staatsschuld. Het Rijk en de mede-overheden leveren een gelijkwaardige inspanning hiervoor. De norm voor decentrale overheden is bepaald op een macro EMU-norm van - 0,4 % van het BBP (Bruto Binnenlands Product) voor de periode van 2019 tot en met 2022. Om de afzonderlijke provincies en gemeenten tijdig een beeld te geven wat dit voor hen betekent, publiceert het Ministerie BZK in lijn met de Wet Hof individuele EMU-referentiewaarden. De individuele referentiewaarde voor de Gemeente Amersfoort is op basis van het begrotingstotaal 2022 bepaald op € 20,5 miljoen (bron: Ministerie BZK Gemeentefonds Septembercirculaire 2020). Een individuele EMU- referentiewaarde betreft geen norm, maar een indicatie van het aandeel dat een provincie of gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft.
Tabel: PF.10 Berekening EMU-saldo
(x € mln.)
2021 Realisatie t/m sept, aangevuld met raming resterende periode | BEGROTING 2022 | RAMING 2023 | RAMING 2024 | RAMING 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
+01 | Exploitatiesaldo vóór toevoeging c.q. onttrekking reserves | -36,8 | -5,5 | -6,0 | -5,9 | -6,6 |
-02 | Mutatie (im)materiële vaste activa | 13,4 | 27,0 | 17,9 | 2,4 | 7,3 |
+03 | Mutatie voorzieningen | -4,2 | -0,9 | 0,1 | 0,5 | 2,2 |
-04 | Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) | -15,3 | -18,3 | -9,1 | -14,6 | -2,5 |
+05 | Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Totaal | -39,1 | -15,0 | -14,6 | 6,7 | -9,2 |