1. Duurzame en groeiende stad

1.1 Stedelijk beheer en milieu

Doelen en activiteiten

Beleidsdoel

Activiteiten

1.1.1. Energietransitie

1. We werken verder aan de ambitie om een CO2-neutrale stad te zijn. We werken samen en benutten kansen op landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal niveau.

1.1 We benutten subsidiemogelijkheden vanuit de provincie, het Rijk en Europa en wij stimuleren inwoners en bedrijven dit ook te doen. Wij blijven in de komende jaren in overleg met onze samenwerkingspartners, binnen het thema aardgasvrij de mogelijkheden voor subsidies aan te spreken. Voor  het aanleggen van een warmtenet in de wijk Schothorst-Zuid heeft het Warmtebedrijf Amersfoort een aanvraag gedaan bij het Groeifonds, de gemeente is medeondertekenaar. Met de toegekende rijkssubsidie RRE en RREW worden zowel particuliere huiseigenaren als huurders ondersteund bij het verduurzamen van hun woning.

1.2 Op basis van de inmiddels vastgestelde Regionale Energie Strategie 1.0 werken we in Amersfoort samen met de regiogemeenten verder aan de uitwerking van de kansrijke gebieden voor grootschalige opwek van elektriciteit uit wind en zon. Een aantal projecten kan al concreet richting uitvoering worden uitgewerkt. Er liggen grote kansen voor duurzame opwek langs grote infrastructuur: samen met de regiogemeenten onderzoeken we of het opwekken van windenergie langs de A28 en zonne-energie langs het spoor en de A1 kunnen bijdragen aan de opgave. Zonnevelden in Vathorst-Noord behoeven nader onderzoek als potentiële locatie. In Vathorst-Noord starten we het participatietraject voor verdere ontwikkeling van recreatie en de inpassing van zonne-energievelden.
Voor andere locaties uit de kansrijke gebieden volgt nader onderzoek naar de mogelijkheden en restricties van locaties en stimuleren we partijen die als initiatiefnemer willen optreden. Belangrijk streven is om minimaal 50% lokaal eigenaarschap te realiseren, waardoor revenuen van grootschalige opwek ook weer in Amersfoort kunnen worden ingezet. Op regionaal niveau monitoren we voortgang en resultaat en werken we toe naar de volgende versie RES 2.0 (voorjaar 2023).

1.3 Voor het uitvoeren van de transitie naar duurzame verwarming en aardgasvrije wijken wordt intensief samengewerkt met de woningcorporaties, de netbeheerder, Warmtebedrijf Amersfoort (WBA) en de bewoners uit de wijken. We werken volgens de strategie en planning zoals beschreven in de Transitievisie Warmte, die in het najaar van 2021 is vastgesteld.

1.4 In Schothorst-Zuid onderhandelen de woningcorporaties met WBA over aansluiting van hun woningen op het aan te leggen warmtenet van WBA.

1.5 We bouwen aan een bestendig bedrijvennetwerk van waaruit de duurzaamheidsonderwerpen onder de aandacht worden gebracht, waarbij de gemeente een motiverende en activerende rol inneemt richting ondernemers. In de TVW worden De Hoef en Isselt genoemd als gebieden waar vóór 2030 gestart wordt richting een aardgasvrij bedrijventerrein. In 2022 wordt gewerkt aan Plan van aanpak aardgasvrije bedrijventerreinen.  

1.6 We ondersteunen en faciliteren de activiteiten van energiecoöperaties en bewonersinitiatieven, die zich inzetten voor de verduurzaming van buurten en wijken. Hiervoor stellen we zowel capaciteit vanuit het team energietransitie beschikbaar en kunnen initiatieven een financiële bijdrage ontvangen voor het faciliteren van het initiatief.

2. We stellen kaders op voor de transitie naar duurzame warmte.

We willen particuliere woningeigenaren ontzorgen bij het nemen van maatregelen voor verduurzaming van de eigen woning.  

2.1 Zoals overeengekomen in het Klimaatakkoord stellen we, net zoals alle andere gemeenten op (TVW). De Transitievisie Warmte (TVW) is in het najaar 2021 vastgesteld. De Transitievisie Warmte levert de basis voor een verdere uitwerking naar wijkwarmteplannen in een aantal wijken. Na Schothorst-Zuid gaan we verder met Nieuwland en Vathorst en bedrijventerreinen Isselt en De Hoef. De warmteplannen maken we samen met bewoners, gebouweigenaren en technische partners. In de wijk Schothorst-Zuid wordt samen met het burgerinitiatief Warmtestem gewerkt aan een wijkwarmteplan. Warmtestem gaat de behoeften die inwoners van de wijk hebben inventariseren.
2.2 Naast de wijkaanpak uit de TVW zetten we ook in op een stadsbrede verduurzaming. Een aanpak om bewoners en ondernemers te ondersteunen bij het aardgasvrij-ready maken van woningen en andere gebouwen. Hierin zal de haalbaar en betaalbaarheid voor alle bewoners een belangrijke rol spelen (motie Energiearmoede).
2.3 In 2022 stellen we duurzame warmte-bronnenstrategie voor Amersfoort op.

2.4 De gemeente Amersfoort bepaalt welke rol zij inneemt bij de aanleg van warmtenetten en blijft daarbij de raad continu betrekken in lijn met de motie die daarover is aangenomen bij de vaststelling van de warmtevisie. Voor geothermie wordt gezocht naar een locatie om de proefboringen te gaan uitvoeren. Met de provincie werken we mee aan een regionale visie aquathermie. Met het Waterschap en het warmtebedrijf Amersfoort wordt onderzocht hoe de potentie van warmte uit het effluent van de RWZI ingezet kan worden.
2.5 Met behulp van de rijkssubsidie RRE en RREW worden tot medio 2022 energieadviesgesprekken gevoerd met inwoners. Daarnaast wordt de aanschaf van energiemaatregelen ondersteund voor het verduurzamen van zowel huur- als koopwoningen.  

3. Het betaalbaar maken van de energietransitie voor  particuliere woningeigenaren.

3.1 Met de ROM Utrecht werken we samen aan een “gebouwgebonden verduurzamingdienst” als instrument voor een betaalbare verregaande verduurzaming van grondgebonden woningen. De gemeente Amersfoort heeft voor een pilot met dit instrument een borgstelling beschikbaar gesteld, die voor 50% zal worden afgedekt door een subsidie van de provincie Utrecht. Er is een concessie aanbesteed en een serviceprovider geselecteerd. Deze gaat in het komende jaar op zoek naar tenminste 10 woningeigenaren die hun woning met deze dienst willen laten verduurzamen. De ervaringen en lessen die we opdoen met de pilot brengen we in bij gemeenten, provincie, het Rijk en andere partijen, zodat die mogelijk kunnen worden benut om te komen tot landelijke opschaling.

4. Het opwekken van energie is duurzaam.

4.1 We werken verder aan de uitvoering van duurzame energielandschappen door samen met initiatiefnemers voor windmolens en zonnevelden zorgvuldig te zoeken naar de juiste locatie, ecologische inpassing en bewonersparticipatie.
Hoewel het indienen van aanvraag omgevingsvergunning bij ontwikkelende bedrijven dan wel (burger)coöperaties liggen, is de inzet van de gemeente erop gericht ruimtelijk verantwoorde initiatieven te faciliteren en in 2022 voor het windinitiatief van Soesterwijkwiek een omgevingsvergunning te verlenen.

4.2 We zorgen ervoor dat bij de energie-transitie zorgvuldig wordt omgegaan met beschermde planten en dieren door een stadsbrede aanpak.

4.3 We blijven innovatieve toepassingen voor energie- of warmte- opwekking onderzoeken. Zo onderzoeken we de haalbaarheid van asfaltwarmte (asfaltcollectoren) en doen we een pilot met een slim energienet (Acces). Het project voor het beoogde wegtracé voor het plaatsen van asfaltcollectoren ligt stil. Momenteel wordt onderzocht of er alternatieve locaties zijn voor de plaatsing van asfaltcollectoren. In 2022 wordt besloten op basis van nieuw onderzoek of deze pilot ook tot uitvoering wordt gebracht.

4.4 We stimuleren de opwek van zonne-energie op daken. Via een speciale website kunnen bewoners en ondernemers uitzoeken in hoeverre hun dak geschikt is voor zonnepanelen. De website maakt ook zichtbaar waar in Amersfoort al zonnepanelen zijn geïnstalleerd. Voor verschillende locaties in de stad onderzoeken we de mogelijkheden om zonnepanelen boven parkeerterreinen te plaatsen. Binnen de pilot Energietransitie in het Omgevingsplan wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om regels vast te leggen voor het stimuleren.

4.5 We onderzoeken welke gemeentelijke gronden (reststroken) ingezet kunnen worden om duurzame energie op te wekken in samenwerking met burgercollectieven.  

1.1.2 Duurzaamheid

1. We nemen vanzelfsprekend als gemeente onze maatschappelijk verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld op de verschillende relevante beleidsterreinen.

1.1 Duurzame ontwikkeling raakt alle beleidsprogramma's van de gemeentelijke begroting en komt daar tot uitvoering. In lijn van het deelakkoord duurzaamheid stimuleren we medewerkers en leiden we ze daar waar nodig op, zodat duurzaamheid nog beter geïntegreerd wordt binnen de verschillende (beleids)-terreinen. We continueren onze inzet op het vergroten van de kennis rond duurzame gebiedsontwikkeling. In 2021 hebben we de CO2-prestatieladder geïntroduceerd binnen de organisatie. In 2022 willen we de volgende stap op deze ladder maken waarbij de focus ligt op het gemeentelijke vastgoed en het geven van het goede voorbeeld richting bewoners, bedrijven en instellingen.

2. We informeren bewoners, ondernemers en stakeholders en werken actief met hen samen in de transitie naar een duurzame stad.

2.1 Ook in 2022 blijven we inzetten op het informeren en stimuleren van bewoners, ondernemers en stakeholders. Dit in lijn met de kaders die de gemeenteraad heeft meegegeven in het deelakkoord duurzaamheid.

3. Samen met bewoners en ondernemers werken aan de verduurzaming van Amersfoort door het stimuleren van innovaties op het gebied van duurzame energie, energiebesparing en circulaire economie.

3.1 We zetten in op doelgerichte projecten en ondersteunen initiatieven van de stad rond wind- en zonne-energie, warmte en besparing van energie. Hierin zullen de in 2021 vastgestelde beleidsdocumenten, Transitievisie Warmte en de Regionale Energiestrategie als leidraad worden gebruikt.

4. We benutten de  wettelijke mogelijkheden om duurzaamheid te verankeren.
Deze doelstelling is nieuw opgenomen in 2021.

4.1 We benutten de kansen en mogelijkheden die de crisis- en herstelwet biedt met het opstellen van gebiedsgerichte beleidsregels, duurzaamheid in combinatie met open normen en verruimde reikwijdte bij Crisis & herstel wet (Chw)-bestemmingsplan. In de pilot Energietransitie in het Omgevingsplan wordt onderzocht welke regels we kunnen vastleggen binnen de thema’s aardgasvrij, opwek zonne-energie, duurzame mobiliteit en houtstook om de energietransitie te ondersteunen dan wel te versnellen. Begin 2022 zullen deze regels ter vaststelling worden aangeboden aan de Raad.

5. We monitoren de voortgang en toetsen dit aan het einddoel.

5.1 In 2021 is gewerkt aan een dashboard Duurzame Stad waarin de monitoring van de resultaten worden bijgehouden. Ingezet wordt op een betere koppeling tussen beleidsvoornemens, de uitvoering en de impact op de CO2-uitstoot van deze activiteiten. In 2022 zal evaluatie plaatsvinden van de resultaten die behaald zijn in de afgelopen 4 jaar uitvoering van het Deelakkoord Duurzaamheid.

1.1.4 Milieu

1. Wij streven naar een afvalloze stad in 2030. Amersfoort wil in 2025 minimaal 70% van het huishoudelijk afval gescheiden inzamelen.

1.1 We ronden het raadsvoorstel "(Actualisatie) visie stad zonder afval in 2030" in  2022 af. Hierbij maken we inzichtelijk wat nog meer nodig is om een afvalloze stad te realiseren op het gebied van huishoudelijk afval.

1.2 We verwachten de stadsbrede uitrol van het inzamelsysteem "Omgekeerd inzamelen" in de laagbouw in de eerste helft van 2022 af te kunnen ronden.

1.3.1 In 2022 continueren we het project “ focusteam Voorkomen bijplaatsingen” dat in 2021 gestart is.

1.3.2 In 2022 continueren we de communicatiecampagne inzameling afval en grondstoffen. Naast de campagne “Etensresten scheiden, appeltje, eitje!” loopt ook de campagne “Eigen verpakking? Ja graag!” in het kader van verpakkingsvrij winkelen. Deze campagnes lopen tot en met begin 2022.  Met deze campagnes willen we enerzijds afvalscheiding door bewoners verder verbeteren en anderzijds zo veel mogelijk plastic verpakkingen voorkomen door bewoners te vragen zelf een eigen verpakking (tas, bakje) mee te nemen naar de winkel. De campagne "Eigen verpakking? Ja graag!" richt zich op preventie, namelijk het voorkomen van extra verpakkingen.
1.4 Wij verbeteren de mogelijkheden voor het scheiden van afval in de binnenstad en bij gestapelde bouw, ook voor GFT. In 2021 heeft de raad het raadsvoorstel Inzamelen grondstoffen in de gestapelde bouw vastgesteld (2022-2024) (RB Uitwerkingsplan inzamelen grondstoffen in de gestapelde bouw). In 2022 wordt het project uitrol van de inzameling van grondstoffen PMD, GFT en OPK in de gestapelde bouw voorbereid en uitgevoerd door gemeente en ROVA. In 2022 wordt een apart voorstel voor de gestapelde bouw in de binnenstad inclusief financiële paragraaf aangeboden aan het college en de raad. Hiermee geven we invulling aan motie 2021-074M GFT inzameling voor iedereen in de stadvan 6 juli 2021.

1.5 De geactualiseerde Afvalstoffenverordening is in 2021 vastgesteld door de raad (RB Afvalstoffenverordening gemeente Amersfoort 2021). Indien nodig zullen wij i.v.m. de uitgestelde inwerkingtreding van de Omgevingswet de betreffende artikelen van de  Afvalstoffenverordening Amersfoort 2021 in het jaar 2022 actualiseren, zodat zaken weer in lijn zijn met de nieuwe Omgevingswet. Dit kan met een actualisatie.  
1.6. Via de Afval Verwijdering Utrecht (AVU) regelen we dat de huishoudelijke afvalstoffen en de grondstoffen op een verantwoorde manier worden verwerkt. Jaarlijks ontvangt de raad de AVU begroting en de AVU jaarrekening (RB AVU begroting 2022). Wij zullen hierbij aandacht blijven vragen voor de kwaliteit van grondstoffen. Garanderen van een goede kwaliteit van de ingezamelde grondstoffen (met name PMD, GFT en OPK) is belangrijk i.v.m. de mogelijkheden voor een duurzame afvalverwijdering en afvalwerking en kostenreductie. 
1.7 We werken aan het juridisch mogelijk maken van de moties afval scheiden op scholen (motie 2019-003M) en de motie ja ja sticker (motie 2019-139M).  

1.8 De gemeente voert jaarlijks een aantal zwerfafvalprojecten uit. Hiervoor ontvangen we subsidie van Nedvang. Ook preventie speelt hierbij een belangrijke rol. De subsidie in de huidige vorm loopt tot en met 2022 en stopt daarna. We volgen de ontwikkelingen.

1.9 Het vernieuwen/aanpassen en/of verplaatsen van ROVA heeft hoge prioriteit. De business case verplaatsing van ROVA is rond. In 2022 wordt de nieuwbouw verder uitgewerkt.

2. Een gezonde en schone lucht in Amersfoort. Hierbij hebben we aandacht voor de verschillende bronnen van verontreiniging.

2.1 We stimuleren en werken aan uitvoering van de maatregelen uit het plan Samen werken aan Schone lucht – Aanpak luchtkwaliteit (vastgesteld januari 2020). Hiernaast nemen we ook deel aan het landelijke Schone Lucht Akkoord, samen met het Rijk en o.a. Provincie Utrecht en de gemeente Utrecht.
2.2 We onderzoeken de mogelijkheden om te komen tot afspraken met bouwbedrijven en of projectontwikkelaars om met schonere mobiele werktuigen te gaan werken. We willen aansluiten bij landelijke initiatieven zoals, de pilot NRMM (Non Road Mobile Machinery) van het Schone Lucht Akkoord en het Emissieloos Netwerk Infra.

2.3 Voortzetting en verdere ontwikkeling van activiteiten gericht op bewustwording binnenklimaat. I.v.m. corona is het van belang dat wij hier extra op inzetten.

2.4 Zie het onderdeel Mobiliteit voor hoe we werken aan innovatie en schone vormen van persoons- en goederenvervoer.

3. Amersfoort is en blijft een gezonde en veilige stad. Ook de basiskwaliteit voor geluid, bodem en veiligheid is in orde. Waar mogelijk maken we Amersfoort stiller, schoner en veiliger.

3.1 We zetten de geluidsanering voort van de laatste hoog belaste woningen op de zgn. B-lijst. We hebben subsidie ontvangen van het Rijk voor de sanering van 155 woningen.
3.2 We voeren het Geluidsplan ter beperking van omgevingslawaai uit (Actieplan geluid 2018-2023) door onder andere het actief inbrengen van geluidadviezen binnen plannen, projecten en de instrumenten van de Omgevingswet om zo -daar waar mogelijk- de geluidsituatie te verbeteren en een gezonde leefomgeving te bevorderen.  
3.3 We werken met rijksmiddelen aan de afspraken en ambities uit het “Convenant Bodem en Ondergrond 2016-2020” en vooruitlopend op de omgevingswet om de bodem actief te beheren en deze te gebruiken als onderdeel van het natuurlijk systeem om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving, de energietransitie en klimaatadaptatie. Door onder andere de aanpak van spoedlocaties nazorg en monitoring wordt hieraan invulling gegeven. In 2021 continueren we de sanering van het  NS Vetgasterrein en wordt gestart met verwijdering van puur product.
3.4 De bodem levert een belangrijke bijdrage aan de energietransitie, zie verder ook bij onderdeel 'energietransitie'. Voor de verschillende vormen van bodemenergie (WKO open, WKO gesloten, geothermie) wordt gezocht naar een optimale ordening van de ondergrond samen met de andere functies.
3.5 Met gebiedspartners zoals het Waterschap, werken we samen in de Blue Deal. Voor de grondwaterbeschermings-gebieden werken we met de Provincie en Vitens aan gebiedsdossiers. De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht ondersteunt de gemeente bij het uitvoeren van de bodemtaken.
 In 2021 wordt met deze partners ook gewerkt aan de uitvoering van de Visie op Bodem en ondergrond ter voorbereiding op de Omgevingswet.

3.6 We blijven nauwgezet volgen of Prorail het gebruik van het spoor voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, volgens de maximale toegestane aantallen, naleeft. Het Rijk werkt ondertussen aan de herijking van de gegevens rond dit basisnet, daar is door ons input aan geleverd.

4. Onze inwoners hebben waardering voor,  kennis van en inzicht in natuur en duurzaamheid en kunnen dat een plek geven in hun keuzes en gedrag.

4.1 Via het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie (CNME) in het GroeneHuis faciliteren we scholen en kinderopvang bij het geven van natuur- en milieueducatie: van natuurbeleving tot en met het leren voor en over duurzaamheid. Het ontvangen van schoolklassen voor lessen en excursies speelt daarbij een belangrijke rol.

4.2 In Het Groene Huis vinden onze inwoners informatie, inspirerende activiteiten en een ontmoetingsplek rond natuur en duurzaamheid. Dit doen we onder andere met wisselende exposities, lezingen en workshops, die deels door inwoners zijn georganiseerd.

4.3 Met vrijwilligers dragen we bij aan het (ecologisch) beheer van het landgoed ter ondersteuning van educatieve activiteiten en natuurgerichte recreatie in en om Het Groene Huis. We zetten het landgoed in als een voorbeeldlocatie van beheer dat op andere plekken in de stad ook wordt of kan worden uitgevoerd in de buitenruimte.

1.1.5 Stedelijk beheer klimaat en groen

1. Wij voldoen aan onze zorgplicht voor een veilige en functionele openbare ruimte, zowel boven- als  ondergronds.

1.1 We zorgen voor structureel beheer van bovengrondse infra, wegen en pleinen, bruggen, tunnels en viaducten, verlichting, vaarwegen, watergangen en vijvers en van de ondergrondse infra: riolering, kabels en leidingen, (toekomstige) afvalcontainers. Daarbij gaan we uit van het  niveau ‘Amersfoortse Basis’, zoals vastgesteld in het 'Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2022-2031'.

1.2 We voeren een vervangingsprogramma openbare ruimte uit op basis van aanpak, strategie en financiële dekking vastgelegd in het 'Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2022-2031' en de uitwerking in het 'Meerjarenuitvoeringsprogramma openbare ruimte 2022-2025'.
1.3 Voor de bosgebieden, parken en andere grotere groengebieden voeren we het beheer uit op basis van vastgestelde beheerplannen, zoals het in 2021 vastgestelde Bosbeheerplan Berg.
1.4 Riolerings- en watertaken voor de periode 2021 tot 2031 worden uitgevoerd op basis van het in 2021 vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2031.
1.5  De droge zomers van 2018, 2019 en 2020 en de zeer hoge temperaturen daarbij hebben ertoe bijgedragen dat de essentaksterfte zich niet verder of maar langzaam ontwikkelt. Sommige essen hebben zich zelfs gedeeltelijk hersteld. Oudere aantastingen zijn overgroeid en meestal niet meer zichtbaar, omdat de omringende takken verder groeien. Dit betekent niet dat de schimmel uit de aangetaste bomen is verdwenen. In 2022 willen we de essen weer monitoren om te zien of de natte zomer van 2021 gezorgd heeft voor een stijging van de essentaksterfte.  
1.6 In het kader van de bestrijding van invasieve exoten is de bestrijding van de Japanse Duizendknoop (JDK) en de Reuzenberenklauw aanbesteed. De aannemer graaft in de periode 2021-2023 de groeiplaatsen van de JDK uit en de grond wordt gezeefd. Waar dit onmogelijk is, wordt de JDK met elektriciteit bestreden. Doelstelling is om minimaal 70% van alle JDK groeiplaatsen met het beschikbare budget, te verwijderen voor eind 2023. In de opdracht is tevens een planmatige bestrijding van de Reuzenberenklauw opgenomen, inclusief de ondersteuning van vrijwilligers.  Voor de Reuzenberenklauw is vastgelegd dat er geen bloeiende planten mogen ontstaan in de contractperiode.
1.7 De overlast van de eikenprocessierups is in 2021 weer gedaald, o.a. door de forse inzet op preventie en bestrijding. De raad wordt in het najaar van 2021 geïnformeerd over de evaluatie van de aanpak in 2021 en het vervolg van de bestrijding in 2022.
1.8 Ter bevordering van de biodiversiteit voeren we ecologisch beheer uit op een groot deel van de Amersfoortse bermen.

2. Onze inwoners zijn tevreden over (het beheer van) de openbare ruimte in de stad.

2.1  We voeren wijkonderhoud uit voor bomen en groen, speelvoorzieningen en straatreiniging wat voldoet aan de gestelde normen van technische kwaliteit, netheid en beeldkwaliteit, aangepast aan de functie van het gebied.
2.2 Voor alle wijken zijn samen met ouders en kinderen speelruimtekaarten opgesteld, behalve voor Vathorst. In Vathorst kiezen we voor een andere aanpak. Per wijk ligt er hierdoor een plan voor de toekomstige speelruimten, die we in de komende jaren tot 2023 in uitvoering brengen. Dit doen we samen met de vijf beste partijen uit de aanbesteding in november 2020. De planning is als gevolg van de corona maatregelen vertraagd. We zetten ons in om de vertraging in de komende twee jaren in te lopen.

3. Bij het uitvoeren van beheer en onderhoud geven we invulling aan ambities en opgaven, om de openbare ruimte te verbeteren, toekomstbestendig te maken, voor te bereiden op veranderingen in het klimaat en te laten passen bij maatschappelijke behoeften. Dit doen we op een duurzame wijze.
We nemen de realisatie van overige ambities en opgaven in de openbare ruimte mee, mits hiervoor cofinanciering beschikbaar gesteld is.

3.1  We werken aan leefbare, duurzame en toekomstbestendige wijken en buurten, door invulling te geven aan maatschappelijke opgaven en ambities. Het gaat bijvoorbeeld om het verminderen van overlast door water, hitte of droogte, het vergroenen en biodiverser maken van stad en wijken, het toegankelijker maken voor iedereen, meer ruimte maken voor fietsers en voetgangers, en het faciliteren van ontmoeting, beweging, sport en spel.
3.2 In 2022 wordt, samen met de stad, de evaluatie van de Groenvisie afgerond, die in de tweede helft van 2021 is gestart. Over de uitvoering van de Groenvisie in de jaren 2017-2021. Waar nodig wordt de Groenvisie geactualiseerd. We gaan verder met het uitvoeren van het programma Klimaatbestendige en Groene Stad met de middelen uit het Coalitieakkoord. Daarmee zetten we, samen met de stad, in op vergroening (o.a. door de bomenweggeefactie), klimaatbestendigheid, biodiversiteit en recreatie in de stad. In 2022 richten we ons extra op de bedrijventerreinen en de tuinen.
3.3 Bij vervangingen, herinrichtingen, inbreidingen en gebiedsontwikkeling houden we rekening met een inrichting die bestendig is voor het toekomstige klimaat (meer hitte, droogte en wateroverlast). Dit doen we door te voorzien in infiltratie en opvang van regenwater (bijvoorbeeld in de wegfundering), ruimte te maken voor groen en uitvoering te geven aan de moties 'Steenbreek plus' en 'Regenwater in de tuin'. De richtlijnen voor klimaatbestendige bouw en inrichting bieden hiervoor de basisuitgangspunten.
3.4 Met de middelen uit het Bomenfonds hebben we in de afgelopen jaren in een gezond en divers bomenbestand geïnvesteerd, waarbij we een zo groot mogelijke variëteit in boomsoorten toepassen. In 2022 wordt het aanplanten van bomen opnieuw aanbesteed om de werkwijze in de komende jaren, binnen de reguliere budgetten, voort te zetten.
3.5 We stimuleren en ondersteunen het vergroenen en daarmee klimaatbestendig maken van schoolpleinen. Steeds vaker beschikken scholen bij de start van het traject al over budgetten voor het vergroenen van het plein. We leggen extra nadruk op de stapsgewijze en doordachte aanpak van het plein, onder andere via de werkplaats groene schoolpleinen. Ook is er extra aandacht voor een eerlijke verdeling van de middelen over de scholen.
3.6 We realiseren in de periode 2019-2022 jaarlijks twee buurttuinen. Hiermee zorgen we voor groene, koele, biodiverse en prettige ontmoetingsplekken in de wijk. De buurttuinen worden vervolgens overgedragen in zelfbeheer.
3.7 We bieden handelingsperspectief aan bewoners en bedrijven om bij te dragen aan een klimaatbestendige en biodiverse inrichting van hun gebouwen, tuinen of eigen omgeving. De regenwatercoaches en het steenbreek netwerk leveren met het delen van hun kennis een belangrijke bijdrage. De website www.amersfoortrainproof.nl is hierin een belangrijk communicatiekanaal.
3.8 We werken aan een waarneembare toename van kenmerkende planten- en dierensoorten in Amersfoort per 2030. In 2022 stellen we hiervoor een plan van aanpak biodiversiteit op, waarin ook aandacht wordt gegeven aan de monitoring van kenmerkende planten en dieren.
3.9 Door stresstesten, risicodialogen en -analyses hebben we inzicht in onze knelpunten en kwetsbaarheden als gevolg van klimaatverandering op wijkniveau. Dit inzicht nemen we mee in gebiedsplannen en projecten in de openbare ruimte. Het inzicht leidt ook tot het opstellen van een gemeentelijk hitteplan.
3.10 Met de inzet van een community manager investeren we in het versterken en uitbreiden van het netwerk 'klimaatbestendige stad' en zoeken we naar nieuwe samenwerkingspartners. Meetjestad onderzoekt hoe 'citizen science' uitgebreid kan worden naar 'community science', waarin burgers, onderzoeksinstellingen, overheid en bedrijven samenwerken.
3.11 In 2020 en 2021 hebben we gewerkt met een subsidieregeling voor groene daken. Hiermee dragen we bij aan het afvlakken van de afvoerpiek bij hevige regenval, het tegengaan van hittestress en leveren we een positieve bijdrage aan tal van andere leefbaarheidsfactoren. Op basis van de behaalde positieve resultaten, het enthousiasme en het potentieel in de stad zetten we de regeling voort. Vanaf 2022 breiden we de doelgroep uit met bedrijven. In 2022 onderzoekt Meetjestad de effecten van groene daken op stedelijke hitte.
3.12 In de regio Vallei en Veluwe is in 2020 en 2021 gewerkt aan een Regionaal Adaptatieplan: een strategische visie en plan van aanpak voor een ruimtelijk adaptief en klimaatbestendige regio. Zowel regionale als lokale vraagstukken hebben hierin een plek. Vanaf 2022 gaan we aan de slag met de uitvoering van dit plan.

4. Wij stimuleren en faciliteren zelfbeheer en initiatieven van inwoners in de openbare ruimte.

4.1 We stimuleren zelfbeheer met het motto 'ja graag'. We hanteren spelregels en bieden ondersteuning bij het opstarten van initiatieven van bewoners, met onze eigen adviseurs en gebiedsbeheerders, maar ook via een raamovereenkomst met groene organisaties en onze eigen wijkonderhoudsaannemers. Hiermee willen wij de betrokkenheid van inwoners bij de eigen leefomgeving vergroten.
4.2 In Amersfoort zijn veel vrijwilligers bezig met groen. We hebben een handboek gemaakt voor het werken met vrijwilligers (veiligheid, flora & fauna, begeleiding). We houden contact met hen en faciliteren hen waar nodig. Veel samenwerkingen met vrijwilligers richten zich op het stimuleren van natuurwaarden. Vanaf 2022 zetten we verder in op het uitbreiden van de bijdrage van vrijwilligers door het opzetten van een nieuwe groep voor het beheer van bosgebieden en de bestrijding van de Japanse Duizendknoop in bosgebieden. Het gaat hierbij met name om het helpen met plantwerk, het weghalen van ongewenste soorten en vegetatiebeheer rondom poelen. Daarnaast gaan we samen met zo’n 40 personen het ecologisch en natuurvriendelijk beheer van het Park Elisabeth Groen verder uitwerken en uitvoeren.

Deze pagina is gebouwd op 03/21/2023 11:35:40 met de export van 11/29/2021 13:18:12