3. Lerende, werkende en dynamische stad

3.1 Economie

Doelen en activiteiten

Beleidsdoel

Activiteiten

3.1 economie

1. Koesteren van het huidige bedrijfsleven en aantrekken van nieuwe bedrijven om de werkgelegenheid te behouden en te versterken.

1.1 Pro-actief accountmanagement bedrijven. Daartoe organiseert het Amersfoort business team (ABT) een warm welkom voor nieuwe bedrijven, ambassadeurs- en andere netwerkbijeenkomsten voor (nieuwe) bedrijven. Groeiende bedrijven begeleiden we intensief naar nieuwe locaties in de stad. Doel hiervan is het aantrekken en behouden van (nieuwe) werkgelegenheid (zoals in recente verleden Natuurmonumenten, Nouryon en Twynstra Gudde).
1.2 Actieve vraaggerichte dienstverlening aan ondernemers en ondernemersverenigingen via de accountmanagers van het Amersfoort Business Team. Voor bedrijventerreinen waar parkmanagement is georganiseerd nemen we deel aan het bestuur van de parkmanagementstichting.
1.3 Gezamenlijk met ROM optrekken bij accountcontact met internationale bedrijven in Amersfoort. Regionale en internationale acquisitie van bedrijven in 2022 vanuit Team Trade & Invest (onderdeel van de ROM) in nauwe samenwerking met de regionale partners.
1.4 Het GEO-cluster in de regio Utrecht versterken als nationale hotspot voor GEO-ondernemen. In samenwerking met de ROM wordt de samenwerking tussen de verschillende bedrijven, overheden en instellingen binnen het regionale Geo-cluster verder versterkt en wordt bezien hoe opdrachtgeverschap vanuit overheden kan bijdragen aan versterking van de keten. De kern van deze samenwerking ligt in het vinden van innovatieve oplossingen voor maatschappelijke thema’s (zoals klimaatadaptatie en energietransitie).
1.5 Actieve verbindingen leggen tussen bedrijfsleven en onderwijs, t.b.v. betere aansluiting onderwijs en bedrijfsleven. Denk hierbij aan het mogelijk maken van 'Docent in bedrijf' en de week van het ondernemen waar bedrijven en onderwijsinstellingen actief aan kruisbestuiving doen.
1.6 Implementeren relatiemanagement n.a.v. onderzoek economisch ecosysteem start- en scale-ups in Amersfoort binnen regio Utrecht. Start- en scale-ups in beeld brengen en verbinden met corporates en regionale samenwerking met o.a. Startup Utrecht en ROM regio Utrecht.
1.7 Gemeente Amersfoort heeft in 2021 de citydeal Impact Ondernemen ondertekend. In 2021 is gewerkt aan een uitvoeringsprogramma Impact Ondernemen, daar zal in de komende jaren een vervolg aan worden gegeven. Steeds meer ondernemers leveren met hun werk een bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke opgaven op thema’s als duurzaamheid/ energietransitie, terugdringen kansenongelijkheid en inzet op brede welvaart. Als gemeente willen wij deze "impact ondernemers" helpen en obstakels wegnemen, om zo het ecosysteem te versterken.

2. Zorgen voor vitale werklocaties, waarbij voldoende en passende ruimte is voor groei en vestiging van bedrijven.

2.1 Bij de uitvoering van het programma Werken sturen we op een goede ontwikkeling van onze werklocaties in het bijzonder de bedrijventerreinen. Deze terreinen zijn een steeds schaarser goed, waardoor een goede locatie van bedrijven een steeds lastiger opgave wordt. Daarom zetten we in op verduurzaming, revitalisering en intensivering van onze bedrijventerreinen. Deze strategie en een uitvoeringsprogramma worden uitgewerkt in de Visie Werklocaties, die als programma in de Omgevingsvisie zal gaan functioneren. Met behulp van de regionale programmering komen we tot een optimale allocatie van de werklocaties, in lijn met het Regionale Ontwikkelbeeld. Waarbij met name de intensiveringsopgave ingevuld gaat worden met behulp van twee pilots; De Hoef Oost en Isselt.
2.2 Het programma Werken stuurt ook op sanering, verduurzaming en vernieuwing van de kantorenvoorraad. Hiertoe maken we programmeringsafspraken voor de planvoorraad van kantoren en zetten we in op een projectmatige aanpak van de opgave, waardoor we gericht keuzes kunnen maken. Ook deze strategie en een uitvoeringsprogramma worden uitgewerkt in de Visie Werklocaties, als programma in de Omgevingsvisie.
2.3 Advisering in ruimtelijke projecten ter realisatie van de programmadoelen, in het Stadshart, aanpak stationsgebied, Bedrijvenpark Vathorst, Wieken/Vinkenhoef, Podium, transformatie De Hoef West, Kop van Isselt, Wagenwerkplaats en op kleinere binnenstedelijke locaties. De nadruk ligt op integrale advisering in projecten. De inzet van de beperkte capaciteit en middelen zal worden toegesneden op de voortgang van de projecten, waarbij soms scherpe keuzes gemaakt moeten worden.
2.4 Aanpak van oudere werklocaties, zoals Isselt, Calveen of De Hoef-Oost. Dit in het bewustzijn dat ook hier keuzes en prioritering onvermijdelijk zijn vanwege beperkte capaciteit en middelen. Prioriteit ligt bij de aanpak van Isselt en De Hoef-Oost, waarbij wordt opgemerkt dat de aanpak bij voorkeur planmatig, maar soms  ook reactief kan plaatsvinden.
2.5 Een extra inspanning op het behoud en versterken van het werken in de wijk en gemengde hoogstedelijke gebieden. Zowel in het bestaand stedelijk weefsel als in nieuw te ontwikkelen locaties wordt dit gestimuleerd en maakt het onderdeel uit van de programmering om te komen tot integrale gebiedsvisies, waarbij de samenhang tussen de verschillende beleidsvelden tot uiting komt. Zo is er altijd een samenhang tussen werken, wonen en voorzieningen.

3. Een betere aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt in onze regio waar zowel jongeren als werkgevers van profiteren.

3.1 Samen met onderwijsinstellingen en bedrijfsleven blijvend invulling geven aan de verbetering van de aansluiting van onderwijs op arbeidsmarkt, in samenwerking met de regionale partners. Dit geven we vorm in een geactualiseerde agenda onderwijs arbeidsmarkt.
3.2 Stimuleren en ondersteunen van samenwerkingsprojecten via het Toekomstfonds Onderwijs-Arbeidsmarkt, zoals bijvoorbeeld het Challenge based Leren in het Hoefkwartier, waar studenten van verschillende opleidingsniveaus aan een leer-werkomgeving werken in het Celsiushuis. De agenda Onderwijs Arbeidsmarkt wordt in 2021 geëvalueerd, hieraan gekoppeld wordt gewerkt aan een voorstel voor voortzetting, inclusief financieel dekkingsvoorstel.
3.3 Initiëren van tweetal ontmoetingen door de gemeente, om de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijfsleven te versterken. Een bijeenkomst is gericht op de projectleiders van de samenwerkingsprojecten die financiering ontvangen uit het Toekomstfonds. De andere bijeenkomst is gericht op het brede netwerk in onze regio.
3.4 Actief participeren in de uitvoering van de Human Capital Agenda die met de samenwerkende partners in de Utrecht Talent Alliantie is vormgegeven. Voor Amersfoort is hierbij een goed functionerende arbeidsmarkt van belang met voldoende beschikbaarheid van passend opgeleid personeel voor de bedrijvigheid in de stad en regio.
3.5 In 2021 is gewerkt aan de agenda voor herstel en perspectief na corona. De activiteiten die hieruit voortvloeien worden uitgewerkt en geïmplementeerd.

Versterken van het regionale innovatieklimaat gericht op een groene, gezonde en slimme regio (smart city).

4.1 De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht is in 2020 opgericht. De partners Provincie Utrecht, gemeenten Amersfoort, Utrecht en Hilversum, Universiteit Utrecht, UMCU en Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) werken samen aan het versterken van het regionale ecosysteem. Hiermee wordt ingezet op innoveren, investeren en internationaliseren van het innovatieve MKB. We werken aan een economie waarin duurzaamheid, digitalisering en gezondheid centraal staan. Voor de uitvoering door de backoffice van de ROM is na 2022 geen structurele dekking voor het Amersfoortse aandeel in de regionale afspraken.

4.2 We werken in regionaal verband aan het ontwikkelbeeld van de regio Amersfoort waarin voor de langere termijn (tot 2030) een visie wordt neergelegd op de grote ruimtevragers en hoe daar mee om te gaan in regionaal verband. Voor Amersfoort is dit cruciaal, aangezien terreinen voor werklocaties voor (nieuwe) werkgelegenheid schaars zijn. Ook wordt de uniciteit van de regio in provinciaal en landelijk perspectief beschreven. Tevens gaan we samen met de regio en de provincie Utrecht de sectorstructuur van de regio in beeld brengen om de meest kansrijke sectoren goed te kunnen benoemen.
4.3 In 2022 werken we verder aan concrete projecten:
-het project SCOREwater over klimaatadaptatie, met Barcelona en Göteborg;
-binnen de Data- en KennisHub Gezond Stedelijk Leven- met o.a. RIVM, Universiteit Utrecht en Economic Board Utrecht – aan de innovatielijnen Digital twin (geo-data) en Slimme monitoring.
-ethische vraagstukken over digitalisering, samen met de in 2021 opgerichte Klankbordgroep Digitalisering & Ethiek (inwoners Amersfoort).

Versterken van de aantrekkelijkheid van Amersfoort en de regio voor (toekomstige) bewoners, bedrijven en (zakelijke) toeristen.

5.1 Profileren van Amersfoort als aantrekkelijke regio voor ondernemen en werken, voor zakelijke bijeenkomsten en toeristisch-recreatief bezoek. Door opdrachtverlening aan de stichting citymarketing wordt met collectieve marketingacties voor het culturele en vrijetijdsaanbod  bezoek aan en bestedingen in Amersfoort gestimuleerd. We zijn selectief in de doelgroepen die we benaderen. We richten ons vooral op bezoekers die met hun bestedingen bijdragen aan het economisch draagvlak voor instandhouding van culturele en recreatieve voorzieningen, die ook voor onze inwoners van belang zijn. Om de voorzieningen in de binnenstad op peil te houden, stimuleren we mensen vanuit de eigen regio, maar ook daarbuiten, om naar het Stadshart van Amersfoort te komen voor winkelen en horecabezoek.
5.2 Zorgen voor vitale winkelgebieden en markten, passend bij de groeiende bevolking en veranderende behoeften. Aan de hand van de vernieuwde Nota Detailhandel (2021) met het Stadshart van Amersfoort in de periode 2020-2023 opnieuw een plek bij de 10 Meest Vitale Binnensteden van Nederland te behalen (periodiek onderzoek Goudappel Coffeng). Om de binnenstad sterker uit de crisis te laten komen is in 2021 een subsidieaanvraag ingediend bij de provincie Utrecht vanuit “Versterking Vitaliteit Binnensteden” bij positief besluit zal uitvoering worden gegeven aan de plannen.
5.3 Door inzet van Citymarketing een samenwerking met de binnenstadondernemers, KHN, VEB en de culturele sector resulterend in een continue publiekscampagne. Samenwerking en kennisoverdracht tussen culturele instellingen, evenementenorganisaties en lokale ondernemers vormen hierbij de basis.
5.4 Ondersteunen van een goed toeristisch voorzieningenniveau in de stad, inclusief de Eemhaven.
5.5 Een (cultureel) profiel passend bij de groeiende stad Amersfoort, mede door inzet op Citymarketing: Amersfoort in de periode 2020-2023 een plek in de Top 25 bij de Cultuurindex van de Atlas voor Gemeenten. Hiermee dragen we bij aan de aantrekkelijkheid van de stad voor wonen en werken (zie begroting cultuur voor verdere uitwerking). Dit vraagt om investeringen in cultuur die zich economisch terugbetalen.
5.6 Passende samenwerkingen met onder meer stad en Provincie Utrecht, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen.
5.7 Voor het gericht aantrekken van internationaal toerisme nemen we deel aan (boven)regionale projecten, zoals de meerjarige campagne VisitUtrechtRegion. Daarbij wordt Amersfoort samen met de regio onder de aandacht gebracht bij bijvoorbeeld Duitse en Belgische cultuurtoeristen.
5.8 Samen met de schoolbesturen in Amersfoort werken we aan internationaal onderwijs. De focus ligt hierbij op het vergroten van kansengelijkheid. De verkenning naar de mogelijkheden is met positieve uitkomst uitgevoerd, de volgende stap behelst het vormgeven van internationaal onderwijs in de stad. Voor een bijdrage aan eventuele voorinvesteringen is vooralsnog geen dekking.
5.9 Samenwerking met International Welcome Centre Utrecht Region wordt geïntensiveerd om voor internationale (kennis) werkers overheidsinformatie en praktische zaken gemakkelijker te regelen.

We werken verder aan de ambitie om de transitie naar een circulaire economie te versnellen.

6.1 Uitvoering geven aan de activiteiten die zijn benoemd in het Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie met een focus op de Bouw. Hierbij wordt verder gebouwd aan het netwerk van partners en wordt geleerd en geëxperimenteerd in deze eerste fase van de transitie naar een circulaire bouweconomie. Daarnaast onderzoeken we wat de mogelijkheden zijn om naast de transitie rond de bouw, een tweede transitieagenda van het Rijksbrede programma Nederland Circulair in 2050 op te pakken in Amersfoort.
6.2 De Retourboulevard werkt samen met partners in de stad aan het verstevigen en uitbreiden van het netwerk rond upcycling van consumptiegoederen en de verkoop hiervan.
6.3  Samenwerking met Alliantie Cirkelregio partners bij het versnellen van de circulaire economie in de regio Utrecht.
6.4 We willen de principes van circulaire economie borgen in ons beleid en in onze eigen organisatie, zodat we als organisatie het goede voorbeeld geven door circulair inkopen en door circulaire gebiedsontwikkeling. De afgelopen jaren is er veel ervaring opgedaan met circulair inkopen in de openbare ruimte. Deze ervaring wordt verder geïmplementeerd en ook verbreed binnen de organisatie. Bij gebiedsontwikkeling nemen wij kaders op voor circulair bouwen in onze bestemmingsplannen waarmee circulair bouwen steeds meer de standaard wordt. Door middel van het Convenant Toekomstbestendig Bouwen in Regio Utrecht willen wij samen met projectontwikkelaars en overheden de ambities op het vlak van circulair bouwen verder verankeren.
6.5 Ondersteunen doelgerichte circulaire projecten en ondersteunen initiatieven van de stad door cofinanciering van innovatieve en duurzame projecten via het Toekomstfonds (zie verder beleidsdoel 9 duurzaamheid bij duurzame en groeiende stad).
6.6 De Gemeente Amersfoort heeft in 2021 de citydeal Circulair en Conceptueel Bouwen ondertekend. Circulair en Conceptueel Bouwen biedt kansen om de woningbouwopgave snel en met een zo klein mogelijke milieu-impact te realiseren. Samen met andere gemeenten, rijk, provincies, bedrijfsleven en kennisinstellingen werken we hieraan. Het doel is om uiterlijk in 2023 alle projecten zo circulair mogelijk uit te vragen, zodat in 2030 circulair bouwen de standaard is.


Deze pagina is gebouwd op 03/21/2023 11:35:40 met de export van 11/29/2021 13:18:12