2. Inclusieve en veilige stad

2.1 Sociaal Domein

Doelen en activiteiten

Beleidsdoelen

Activiteiten

2.1.1. Basisinfrastructuur                                

1. Meer mensen hebben grip op hun leven en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning.

We onderzoeken samen met inwoners en organisaties hoe te komen tot  impact- en datagedreven, integraal domeinoverstijgend wijkgericht werken voor alle inwoners in de wijk, gericht op preventie. We maken een plan van aanpak dat wordt geconcretiseerd in een aanpak voor de proeftuin Liendert, met de focus op jeugd en gezin.

We zetten het programma 'Nu niet zwanger' voort.

We versterken de integrale samenwerking in de wijk (m.b.v. de Gezonde WijkaanPak) om armoede te bestrijden. In de bestaande netwerken wordt de informatie-uitwisseling over doelgroepen die in armoede in de wijk leven periodiek gedeeld.
We voeren het project 'Regionaal netwerk op herstel gerichte activiteiten' uit voor psychisch kwetsbaren. Het gaat hierbij om activiteiten op het snijvlak van welzijn, sport en bewegen binnen het zorglandschap.

2. Meer volwassenen en
ouderen kunnen zoveel
mogelijk zelfstandig
(blijven) wonen.

We promoten en stimuleren de inzet van digitale toepassingen in de zorg (e-health) door zorgaanbieders, waardoor hun cliënten gestimuleerd worden om (binnen de menselijke maat) digitaal vaardiger te worden.
De inzet van (vrijwillige Digicoaches) en/of een digitale inloop wordt laagdrempelig in minimaal twee wijken in gang gezet, waardoor oudere inwoners met een digitale achterstand digitaal vaardiger en weerbaarder worden (i.v.m. toenemende cybercriminaliteit).
We zetten extra in op stadsbrede (soms wijkgerichte) inloopfuncties, themabijeenkomsten en/of respijtzorg voor mantelzorgers. De inloopfunctie voor mantelzorgers in het Soesterkwartier is voor 1 januari 2022 ingericht op diverse locaties in de wijk.
We werken aan een dementievriendelijke wijk Kattenbroek. We voeren trainingen en festiviteiten uit om de bewustwording bij professionals, ondernemers en inwoners te vergroten.
We voeren een dementiescan in de gemeente Amersfoort uit. Deze scan levert een voorstel op voor concrete acties.
We zetten een uitvoeringsprogramma Wonen-Zorg voor ouderen (langer thuis) op, met als doel de (h)erkenning van de gezamenlijke maatschappelijke opgave op het gebied van wonen en zorg voor (kwetsbare) ouderen in Amersfoort. We beogen daarmee een goede afstemming tussen de uitvoeringsprogramma’s wonen-zorg en inclusieve stad.

We voeren de acties uit behorend bij het Gezondheidsakkoord dat in 2021 is overeengekomen met het medisch domein. De acties zijn gericht op preventie, ouderen en psychisch kwetsbaren (zie hiervoor de afzonderlijke activiteiten).

3. Meer mensen leven
op een prettige
manier samen.

Buurtnetwerkers en jongerenwerkers zetten zich continue in om de sociale cohesie te vergroten. Ze stimuleren en ondersteunen eigen initiatief daartoe. De corona-periode toont aan dat de bereidheid tot ondersteuning en sociale cohesie aanwezig is in de Amersfoortse wijken.
Inwoners dragen zelf bij door activiteiten op te zetten, waar nodig met financiële ondersteuning vanuit de Subsidieregeling Projecten#Indebuurt. Buurtbesturen, bestaande uit inwoners en professionals, stimuleren de betrokkenheid van inwoners en adviseren over de aangevraagde initiatieven.

4. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal.

We ontwikkelen City of A door en bedden het programma in het bestaande aanbod voor de doelgroep.

We continueren de inzet van het kinder-, jongeren- en meidenwerk. Jongerenwerkers kunnen vanuit hun vertrouwensband lichte begeleiding bieden aan jongeren. Daarmee voorkomen ze mogelijk dat jongeren afglijden naar intensievere vormen van zorg.

We continueren het groeps- en individuele aanbod om de weerbaarheid van jeugdigen te versterken.  
We stimuleren en ondersteunen eigen initiatief van jongeren. We initiëren waar nodig, enkel bij kwetsbare groepen, tijdelijk ontmoeting (zoals pop-up locatie Nieuwland).

Op basis van de pilot Straatwaarde(n) in Liendert onderzoeken we of en hoe de samenwerking tussen partners in het sociaal domein rond fluïde jeugdnetwerken in de wijk effectiever kan verlopen.

We continueren van de aanpak ‘vreedzame wijk’ in Liendert en Schuilenburg.

5. Minder mensen zijn sociaal geïsoleerd of eenzaam.

We richten laagdrempelige dagactiviteiten voor ouderen 67+ binnen de sociale basisinfrastructuur in. Deze dagactiviteiten zijn op 1 januari 2022 operationeel binnen de sociale basisinfrastructuur en de toeleiding is laagdrempelig en in samenhang met de ontmoetings- en inlooppunten geregeld.

We breiden het 'Maatjesloket' binnen Indebuurt033 uit m.b.t. diverse activiteiten. Inwoners met een hulpvraag kunnen via
 Indebuurt033 vraaggericht gebruik maken van een maatje waardoor we ontmoeting stimuleren, eenzaamheid voorkomen, inwoners ondersteunen en mantelzorgers ontlasten.
We investeren in activiteiten en zorgen ervoor dat de ontmoetingsplekken waar deze activiteiten plaatsvinden passend worden gefaciliteerd. Hierbij zetten wij op basis van maatwerk en herverdeling van middelen  de ondersteuning van de vijf wijkcentra voort. Zo stemmen wij de inzet beter af op de behoefte en creëren ruimte voor het ondersteunen van andere ontmoetingsinitiatieven. 

6. Meer mensen hebben een gezonde leefstijl.

We continueren de Gezonde wijkaanpak volgens de principes van Positieve Gezondheid en met participatie van (kwetsbare) inwoners. In 2022 is de Gezonde wijkaanpak uitgerold in de wijken Randenbroek, Schuilenburg, Stoutenburg en de wijken Vathorst en Hooglanderveen volgens de bestaande werkwijze. In 2022 worden gezamenlijke trainingen georganiseerd over positieve gezondheid voor professionals, in sociaal en medisch domein op wijkniveau. De aanpak wordt in wijken geborgd bij partners in de stad na een evaluatie. De evaluatie dient als input voor de nieuwe wijkgerichte aanpak.
We versterken de integrale samenwerking op het thema 'leefomgeving'. In de wijken die in 2021 en 2022 deelnemen aan de Gezonde wijkaanpak, werken we aan vergroenen van de wijken en wordt de leefplekmeter ingezet. We bevorderen een gezonde leefomgeving en maken daarin verbinding met Omgevingsvisie: aandacht voor gezondheid, groen, toegankelijkheid, leefbaarheid, ontmoeten, spelen, bewegen en sporten in de openbare ruimte.
We versterken de verbinding tussen het sociaal en medisch domein via doorverwijzing van huisartsen naar Indebuurt033 met het project 'Welzijn op recept'. De uitrol van het project Welzijn op recept is eind 2022 gerealiseerd in huisartsenpraktijken in alle wijken van Amersfoort.
We realiseren de verdere ontwikkeling en uitvoering van het Fieldlab overgewicht en gezonde leefstijl in de wijken Kattenbroek en Schothorst. We zijn in 2022 Koplopergemeente PON (Partnerschap Overgewicht Nederland) met een goedgekeurd Plan van aanpak (Fieldlab). In 2022 maakt Amersfoort deel uit van breed netwerk voor kennisdeling.
De WUR start een onderzoek: NWO Tipping the Balance/ regiodeal Foodvalley (gezonde eetomgeving).
Eind 2022 is de B.Slim werkwijze en inzet van de GIDS gelden geëvalueerd.
We stimuleren een rookvrije omgeving. Er worden meerdere stadsdialogen georganiseerd waarbij met inwoners in hun eigen wijk gesproken wordt over stoppen met roken.

7. Meer mensen helpen elkaar of zien naar elkaar om.

We ontwikkelen de maatregel Stut en Steun uit het programma betaalbaarheid van ondersteuning en zorg door.
We versterken de ondersteuning van mantelzorgers binnen de GGZ door Indebuurt033.

2.1.2  Ambulante zorg en ondersteuning, inclusief wijkteams

1. Meer mensen hebben grip op hun leven en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning.

2.  Meer volwassenen en
ouderen kunnen zoveel
mogelijk zelfstandig
(blijven) wonen.

3. Meer mensen zijn fysiek, mentaal en sociaal weerbaar.

Het brede Toegangsteam Sociaal Domein wordt ingebed in de organisatie van de gemeente.
We ontwikkelen de rol van de wijkteams verder in het bieden van algemene ondersteuning. Daarmee komt duidelijkheid over de rol van het wijkteam in het bieden van ondersteuning en de hoeveelheid capaciteit die daarvoor nodig is, op basis van een herijkte businesscase.
Wijkteams werken nauw samen met huisartsen, scholen en de jeugdgezondheidszorg (GGDrU), om in een zo vroeg mogelijk stadium vragen op te pakken. Met deze aanpak wordt voorkomen dat problemen van (groepen) inwoners verergeren. We vereenvoudigen de overlegstructuur in de wijken voor betere samenwerking.

We gaan door met de uitvoering van de 'doorbraakaanpak' bij complexe casuïstiek. Het doel is om huishoudens die met complexe problemen te maken hebben beter, sneller en tegen lagere kosten te helpen. Bovendien wordt, op basis van analyse van knelpunten en oplossingen, de uitvoering van beleid en systemen waar mogelijk verbeterd.

We ontwikkelen de functie van de POH-Jeugd door. Door de huisartsenpraktijk te versterken met een POH-Jeugd krijgt de zorg voor jeugdigen en hun ouders/verzorgers efficiënter vorm. De instroom naar de specialistische jeugdhulp wordt hiermee beperkt.
We voeren met de partners in de stad het gesprek over wat ‘normaal’ is en wat ‘voldoende’ is in de uitvoering van ondersteuning en zorg. Dit brengt een verschuiving van individueel maatwerk naar meer algemene voorzieningen. We willen er met effectieve preventie voor zorgen dat ondersteuning en zorg betaalbaar blijven.

4. Meer jeugdigen groeien op in eenveilige en positieve (thuis)situatie.
5. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal.

We bieden hulp en ondersteuning zoveel mogelijk op plekken waar kinderen, jongeren en opvoeders komen, bijvoorbeeld op de kinderopvang en op school. Aan iedere school en kinderopvangorganisatie is een wijkteammedewerker verbonden; zij maken afspraken op maat over de wijze waarop zij samenwerken. Ook borgen we de inzet van een social worker van Indebuurt033 op scholen waar vraag is naar dit type ondersteuning.

2.1.3. Specialistische zorg en ondersteuning

1. Verbeteren organisatie en sturing

We voeren in 2022 een nieuwe aanbesteding uit voor Jeugdhulp en begeleiding Wmo voor 2023 en verder, op basis van taakgerichte inkoop. We doen dit op basis van de in 2021 vastgestelde regiovisie. We sluiten nieuwe overeenkomsten en implementeren aansluitende administratieprocessen.
De Breed Spectrum Aanbieders voor jeugdhulp voeren hun transformatieplan verder uit. Op basis van KPI's verantwoorden zij de voortgang. De transformatie richt zich o.a. op het versterken van de ambulante hulp door inzet van gebiedsgerichte ambulante teams, waardoor specialistische jeugdhulp mogelijk wordt in de “normale omgeving”
zoals thuis, op school of in de kinderopvang. Daarnaast werken de BSA aan de ombouw van de zwaardere verblijfsfuncties.
We stellen de koers vast voor de Breed Spectrum Aanbieders na 2023 en bereiden een nieuw contract voor met deze aanbieders.

We verbeteren het accountmanagement richting zorgaanbieders. We doen een quick-scan van de financiële gezondheid en de rechtmatigheid van de facturatie door zorgaanbieders en ondernemen, waar nodig actie.

We werken daarnaast aan de doorontwikkeling van sturings- en verantwoordingsinformatie.
We versterken de participatie van inwoners door een Denktank inclusieve stad te implementeren. Samen met de Denktank stellen we prioriteiten en maken we een agenda.

2. Meer mensen hebben grip op hun leven en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning.
3. Meer mensen zijn fysiek, mentaal en sociaal weerbaar.

We contracteren aanbieders voor het bieden van individuele voorzieningen jeugd en WMO.
We verbeteren de verwijzing naar de Wlz en Zvw door inwoners goede informatie te bieden en te ondersteunen bij het verkrijgen van de juiste hulp op de juiste plek.
We voeren de afspraken uit die gemaakt zijn over de decentralisatie van beschermd wonen in de regio Amersfoort vanaf 2022.
We versterken de samenwerking met GGZ-aanbieders voor volwassenen door:
- Afstemming van begeleiding en behandeling van een complexe doelgroep;
- Deelname aan de provinciale Taskforce wachttijden GGZ;
- Implementatie van landelijke afspraken over de bekostiging van de consultatiefunctie GGZ voor Wmo partners.

4. Meer volwassenen en ouderen kunnen zoveel mogelijk zelfstandig (blijven) wonen.

We geven verder uitwerking aan het programma ‘Wonen en zorg’. Dit programma is gebaseerd op het statement Amersfoort een Thuis voor iedereen. Het statement heeft de basis gelegd voor het realiseren van woningen voor mensen met een ondersteuningsbehoefte. Voorbeeld hiervan is, jongeren met een beperking die hierdoor niet kunnen uitstromen uit de jeugdhulp. De stagnatie in beschikbaarheid van passende huisvesting leidt geregeld tot nieuwe problemen en toename van inzet op zorg, zoals begeleiding, schuldhulpverlening, langere opname in residentiële jeugdhulp en noodzaak tot uitbreiding maatschappelijke opvang.

5. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal.

Op regionaal niveau maken we afspraken tussen passend onderwijs en jeugdhulp. Hiervoor stellen we jaarlijks een agenda op in overeenstemming met de regiovisie, de inkoop jeugdhulp en de lokale ontwikkelingen.

2.1.4. Bescherming en veiligheid:

1. Meer mensen leven in een veilige (thuis) situatie.

We bereiden de structurele positionering van de Amersfoortse bemoeizorg TeamBAS/JIT voor per 2023. We zorgen ervoor dat afspraken over vorm en financiering zijn vastgelegd.
We maken afspraken met regiogemeenten over doorlopende trajecten instroom – opvang – uitstroom in lijn met de Regiovisie Ondersteuning met noodzakelijk verblijf (OMNV).
We organiseren de toegang tot maatschappelijke opvang op een andere wijze, eveneens in lijn met de regiovisie OMNV.
We zetten in op maatregelen gericht op het voorkomen van huisuitzettingin de regio Amersfoort. We maken afspraken over het voorkomen van huisuitzettingen in de regio als onderdeel van onze basisinfrastructuur.

We houden indien nodig extra opvanglocaties open die zijn ingericht vanwege de coronacrisis en bieden continuïteit van  ondersteuning aan cliënten bij de afbouw van het aantal plekken.

We leveren een bijdrage aan de uitvoering van de regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit betekent onder andere dat we deskundigheid bevorderen en subsidieafspraken maken over laagdrempelige hulp aan plegers.
We continueren de samenwerking in het Zorg- en Veiligheidshuis voor mensen met verward gedrag met een gevaarrisico. We continueren de samenwerking tussen WMO partners, GGZ en de veiligheidsketen voor complexe langdurig onveilige situaties (MDA++), in het Zorg- en veiligheidshuis in nauwe samenwerking met Veilig Thuis en het Centrum voor Seksueel Geweld (CSG).
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke basisaanpak mensenhandel is ingericht volgens de landelijke afspraken.
We maken nieuwe regionale subsidie afspraken samen met gemeente Utrecht over de ondersteuning van sekswerkers.

2. Meer jeugdigen groeien op in een veilige en positieve (thuis)situatie.  

We investeren blijvend in de goede samenwerking tussen Veilig Thuis, SAVE-teams (geïntegreerde jeugdbescherming en jeugdreclassering), de Raad van de Kinderbescherming, wijkteams en de veiligheidsketen. In samenwerking met de zes Utrechtse WMO/jeugdregio’s en partners geven we uitvoering aan het landelijke toekomstscenario, veiligheid in jeugd en gezin. Na de uitwerking van het landelijke proces wordt geconcretiseerd wat dit betekent voor regio Amersfoort.

Jaarlijks worden met de input van wijkprofessionals (o.a. jongerenwerkers, wijkagenten, jeugdboa’s en het JIT) in geselecteerde wijken problematische jeugdgroepen en fluïde jeugdnetwerken in kaart gebracht en van een aanpak voorzien. Dit gebeurt volgens de vijf sporen en bijbehorende ambities:   

    • De groepsgerichte aanpak : preventieve aanpak op groepsniveau van verschillende jeugdgroepen/netwerken in de wijk.
    • De domein- of buurtgerichte aanpak : aanpak van openbare vindplaatsen (hangplekken/hotspots) in de wijk, zowel sociaal als fysiek.
    • De persoons- en gezinsgerichte aanpak : plan van aanpak op individueel niveau, gericht op een combinatie van hulpverlenen en straffen van overlastgevende en/of criminele jongeren.
    • De justitiële dealeraanpak : opsporing en aanpak van actieve drugsdealers in de wijk.
    • De ondermijningsaanpak: aanpak die zich richt op een verbeterde signalering en handhaving van mogelijke fraude en witwaspraktijken in de wijk.

2.1.5. Diversiteit, integratie en toegankelijkheid

1. Minder mensen ervaren discriminatie.

We blijven inzetten op het bespreekbaar maken van de ervaren discriminatie in de stad en het tegengaan van discriminatie. We werken met uitvoeringsagenda's: de Antidiscriminatie Agenda, Toegankelijkheidsagenda en de Regenboogagenda.

We implementeren de afspraken uit het diversiteitspact bij inkoop en het verstrekken van subsidie en ondersteunen partijen, zoals werkgevers, om hier invulling aan te geven. We evalueren deze werkwijze.              

We stimuleren gemeentebreed binnen regulier beleid aandacht voor diversiteit en inclusie, in de gemeentelijke organisatie, in uitvoerende organisaties en bij werkgevers.

2. Meer volwassenen en ouderen kunnen zoveel mogelijk zelfstandig (blijven) wonen.

We voeren de Toegankelijkheidsagenda uit.
Voor iedere Nidos-jongere (18+) regelen we huisvesting en woonbegeleiding.

We werken aan de flexibilisering van het asielbeleid (FLEX) en doen hiervoor een vervolgverkenning in regionaal verband. Dit resulteert in een Plan van aanpak voor de opgaven die er liggen rond asielopvang en huisvesting.   

3. Meer mensen zijn fysiek, mentaal en sociaal weerbaar.

We werken aan weerbaarheid via de uitvoeringsagenda's: de Antidiscriminatie Agenda, Toegankelijkheidsagenda en de Regenboogagenda.

4. Meer mensen beheersen
voldoende basisvaardigheden
om mee te doen
(geletterdheid, Nederlandse
taal, digitale vaardigheden).

We werken verder aan de 'Veranderopgave inburgering'. Dit houdt in dat elke inburgeraar wordt ondersteund bij zijn integratie in Amersfoort, waarbij de inburgering niet alleen taalles is, maar ook begeleiding richting werk, welzijn, gezondheid en integreren in de buurt. We sluiten hierover een samenwerkingsovereenkomst af met Stichting Integratiewerk. Tevens continueren we het stedelijk netwerk Integratie.
Als de nieuwe wet ingaat zijn we klaar om de vernieuwde uitgangspunten m.b.t. inburgering (o.a. de B1-, onderwijs- en zelfredzaamheidsroute) uit te voeren.   

2.1.6. Werk en Inkomen

1. Minder volwassenen en kinderen ervaren financiële belemmeringen om mee te doen.

We ontwikkelen het digitaal platform www.geldcheck033.nldoor en breiden het uit.

We werken in samenwerking met scholen aan financiële educatie.
We zorgen voor een financieel vangnet met ruimte voor maatwerk en pakken problematische schulden aan.
We zetten in op het collectief regelen van schulden. Met deze aanpak worden schuldregelingen veel sneller gesloten met schuldeisers, doordat er collectieve afspraken liggen.
We werken aan een 'Schuldenknooppunt'. Hiermee ontstaat snellere communicatie met schuldeisers over een schuldregeling, ook kunnen we vanuit onze rol als schuldeiser (gemeente) sneller een regeling tot stand brengen.
We saneren waar mogelijk schulden voor jongeren en nemen, onder voorwaarden, schulden van hen over.
Op basis van informatie over het bereik van regelingen wordt een voorstel gedaan voor de verdere inrichting van het armoedebeleid.

2. Meer mensen werken of
leveren een maatschappelijke
bijdrage (incl. mensen
met een afstand tot
arbeidsmarkt).

Op jonge leeftijd leggen we een goede basis. We bieden extra ondersteuning bij de uitstroom van kwetsbare jongeren van school naar werk. We sluiten daarbij aan bij de regionale aanpak van jeugdwerkloosheid.
We realiseren een sluitende aanpak voor de uitstroom van leerlingen uit het PrO/VSO naar de arbeidsmarkt via de impuls 'Extra baankansen'.
We realiseren één fysiek en digitaal loket voor zowel werkgevers- als werknemersdienstverlening.
We realiseren een Regionaal mobiliteitsteam. De regionale mobiliteitsteams zijn er voor mensen die door COVID-19 hun werk of inkomen zijn kwijtgeraakt, of dreigen kwijt te raken en extra ondersteuning nodig hebben om ander werk te vinden.
We geven uitvoering aan ons re-integratiebeleid, met als doel zoveel mogelijk mensen te laten participeren.
We ontwikkelen een passend monitoringsinstrument waarmee we inzicht krijgen in het bereik van doelgroepen binnen de arbeidsmarktregio Amersfoort en in de toeleiding naar het aanbod.
We geven uitvoering aan het programma Perspectief op Werk: Arbeidsmarktregio Amersfoort Werk(t) voor iedereen, met als resultaat meer (duurzame) banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

3. Meer mensen hebben grip op hun leven en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning.
4. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal.

We continueren de inzet van huiswerkbegeleiding op basis van de evaluatie in 2021.
We willen ouders bereiken van kinderen die in beeld zijn gekomen vanwege beperkte basisvaardigheden. We voeren pilots uit om na te gaan of via een zogenaamd 'camouflageaanbod' ouders bereikt kunnen worden deze basisvaardigheden te vergroten.
We vergroten ons bereik van jongeren door het organiseren van een specifiek non-formeel aanbod voor laaggeletterde jongeren en extra taalondersteuning in het MBO. We laten een onderzoek doen door studenten onder jongeren over vindplekken voor jongeren die laaggeletterd zijn en hoe hen te bereiken.
We vergroten ons bereik van mensen die Nederlands als moedertaal hebben (NT-1) en laaggeletterd zijn. Partners van het taalakkoord Taal033 voeren daarvoor verschillende pilots uit.
We trainen ketenpartners in de stad en regio in het signaleren en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid.
Voor inwoners die onvoldoende zelfredzaam zijn zetten we minimacoaches in. Zij ondersteunen mensen in hun zelfredzaamheid en stimuleren ze om zoveel mogelijk te participeren. Ze gaan uit van wat mensen zelf kunnen. Activeringstrajecten zetten we in als er sprake is van onvoldoende participatie of ‘grip op eigen leven’.

Deze pagina is gebouwd op 03/21/2023 11:35:40 met de export van 11/29/2021 13:18:12