1. Duurzame en groeiende stad

1.2 Ruimtelijke ontwikkeling

Doelen en activiteiten

Beleidsdoel

Activiteiten

1.2.1 RO en Omgevingswet

1. Een levendig en vitaal Stadshart met een compact stedelijk leefmilieu met meer woningen en een gevarieerd en passend voorzieningenaanbod.

1.1 We versterken de levendigheid, vitaliteit en aantrekkelijkheid van het Stadshart. Daarvoor maken we de binnenstad autoluw en geven we een kwaliteitsimpuls aan de pleinen en openbare ruimte in de binnenstad. We verbeteren de verbinding tussen Station en binnenstad door dit gebied anders in te richten en we ontwikkelen Langs Eem en Spoor (Wagenwerkplaats, Trapezium, De Nieuwe Stad en Kop van Isselt) als ‘kamer en Suite’ van de Binnenstad.

2. Een voldoende en passend woningaanbod met diversiteit in wijken.

2.1 We werken aan levensloopbestendige wijken en een inclusieve stad met voldoende woonruimte voor alle doelgroepen.

2.2 We werken samen met partijen uit de stad aan de woningbouwopgave met de (her)ontwikkeling van Langs Eem en Spoor, De Hoef West en Vathorst.

3. Een sterke ruimtelijke identiteit van Amersfoort.

3.1 We stimuleren bij nieuwe ontwikkelingen hoogwaardige stedenbouw en architectuur en versterken de cultuurhistorie van Amersfoort.

3.2 We zetten ons in voor het behoud van beeldkwaliteit in bestaande gebieden.

3.3 We sturen er via stedelijke programmering op dat in ruimtelijk én maatschappelijk opzicht de juiste functies op de juiste plekken landen (vanuit een lange termijn perspectief).

4. Een aantrekkelijk leefklimaat voor mens en dier dat veerkrachtig is voor de veranderingen van het klimaat.

4.1 We verbeteren de openbare ruimte zodat die aantrekkelijk is en voor iedereen toegankelijk met extra aandacht voor fietsers en voetgangers, via onder meer de City Deal Ruimte voor lopen.

4.2 We verbeteren bij nieuwe ontwikkelingen en herinrichtingen de groene ruimte met goede verbindingen van groen en water. Daarbij passen we onder andere klimaatadaptieve inrichtingen en groencompensatie toe (zie ook Stedelijk beheer en milieu beleidsdoel 3.1).

4.3 We maken met de Groenstructuurkaart inzichtelijk welke waarden het groen heeft en geven onder andere aan welke kansen er zijn om de veerkracht voor klimaatveranderingen te vergroten en biodiversiteit te verhogen.

5. Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor inwoners en ondernemers.

5.1. We maken het vestigingsklimaat voor inwoners en ondernemers aantrekkelijk bij het (her)ontwikkelen van nieuwe gebieden, onder andere door een mix van functies (wonen, werken en voorzieningen), een groene omgeving en een hoogwaardige inrichting van de openbare ruimte.

6. Bij participatieprocessen rond ruimtelijke ontwikkelingen zijn rol en positie voor een ieder duidelijk en kan de raad goed zijn kaderstellende en controlerende rol uitoefenen.

6.1. We brengen de participatiegids in de praktijk, weten wat de stad bezig houdt en zijn permanent in dialoog met raad, initiatiefnemers en bewoners over ruimtelijke ontwikkelingen.

7. In 2021 zijn wij goed voorbereid op de invoering van de Omgevingswet.

7.1 We hebben de afgelopen jaren vrijwel alle benodigde voorbereidingen getroffen op het gebied van het omgevingsplan (opzetten casco met integratie van bruidsschat en verordeningen), het Digitaal Stelsel (aansluiting op het landelijk stelsel en implementatie van nieuwe software) en de omgevingsvergunning (o.a. invoering van de omgevingstafel en opstellen van  toepasbare regels). We benutten het laatste half jaar voor inwerkingtreding van de wet (nu voorzien op 1 juli 2021) om te oefenen met de nieuwe werkwijzen.

7.2 We gaan de komende jaren verder met de doorontwikkeling van het ‘anders werken’ in de geest van de Omgevingswet, waarbij opgavegerichtheid en integraliteit voorop staan. We gaan door met de opbouw van het Omgevingsplan totdat dit grondgebied dekkend is.

8. In 2021 is de Omgevingsvisie vastgesteld.

8.1 De startnotitie voor de Omgevingsvisie is door de raad vastgesteld op 28 mei 2019 en de bouwstenennotitie op 26 mei 2020. Gezond, duurzaam en slim groeien is de leidraad. In 2021 wordt de richting van de visie bepaald en in 2022 wordt de formele vaststellingsprocedure doorlopen.

9. Een  goede overgang van stad naar buitengebied zonder verrommeling op basis van heldere, toekomstbestendige visies.

9.1 We stellen voor de zones rondom de stad programma's op, waarmee we ontwikkelingen die daar spelen kunnen sturen, uitvoering kunnen geven aan ambities en om de balans te kunnen vinden in de ruimtevraag van verschillende functies (als natuur, recreatie, wonen en werken en nieuwe energie).

9.2 We toetsen nieuwe ontwikkelingen in de Amersfoortse Heuvelrugzone aan een toekomstbestendig kader waarbij het versterken van de groene en cultuurhistorische waarden voorop staat.

9.3 We leggen de raad ter vaststelling een visie voor over de ruimtelijke ontwikkeling van de stadsrandzone van Nijkerkerstraat Oost en West en vertalen dit in plan van aanpak voor de (her)inrichting van de groenrecreatieve zone.

9.4 In Vathorst-Noord stellen we het bestemmingsplan voor recreatiegebied Het Hammetje vast en starten we de uitvoering herinrichting. Tevens starten we het participatietraject voor verdere ontwikkeling van recreatie en inpassing van zon-energie velden.

9.5 In de Melksteeg starten we in het najaar van 2021 met de boscompensatie voor de Westelijke Ontsluiting. Daarnaast werken we met de gemeente Soest en Rijkswaterstaat aan een uitvoeringsplan voor de compensatieopgave vanuit het project Knooppunt Hoevelaken.

9.6 In vervolg op ‘met de raad de boer op’ stellen we samen met bewoners en ondernemers in Hoogland-West een plan van aanpak op gericht op de verbetering van de recreatieve mogelijkheden, in relatie tot duurzame toekomst van de landbouw en natuurontwikkeling binnen het regionale programma Groen groeit mee! (en binnen het schaalniveau van een mogelijk Landschapspark Eemvallei).

10. We betrekken de ruimtelijke impact van de energietransitie bij de inrichting van onze stad.

10.1 We werken in bestaande gebieden aan energietransitie en bewaken daarbij de balans tussen inpassing en beeldkwaliteit.

10.2 We reserveren ruimte voor maatregelen voor duurzame mobiliteit bij (her)ontwikkeling van gebieden.

10.3. We integreren het ruimtelijk beslag van de energietransitie in nieuwe bestemmingsplannen.


10.4 We hebben samen met de regio een Regionale Energie Strategie opgesteld en ingediend bij het Rijk.

11. Verstedelijking gaat hand in hand met natuurontwikkeling (Groen groeit mee!).

11.1 Onder de werktitel Groen groeit mee! ontwikkelen we als Regio Amersfoort samen met de provincie Utrecht een uitvoeringsplan voor versterking van het groene landschap, biodiversiteit, meer recreatie en de transitie naar duurzame landbouw binnen de verstedelijkingsopgave.

11.2 We ontwikkelen een gezamenlijke lobby naar de rijksoverheid voor betrokkenheid en deelname aan Groen groeit mee!

12. Er is een wijkperspectief en een bijbehorend uitvoeringsplan voor het Soesterkwartier in uitvoering gebracht.

12.1 We werken via een integrale, gebiedsgerichte én opgavegerichte aanpak in het Soesterkwartier om deze wijk toekomstbestendiger te maken in maatschappelijk en fysiek opzicht (lange termijn).

12.2 We gebruiken best lessons uit deze aanpak als ingrediënten voor toekomstige wijkperspectieven en gebiedsvisies.

13. De stad Amersfoort is sterk en scherp gepositioneerd.

13.1 We versterken door middel van de Omgevingsvisie, de verstedelijkingsstrategie en het Regionaal Ontwikkelbeeld het profiel van Amersfoort.

13.2 We hebben voor Amersfoort een aantrekkelijk, integraal en gemotiveerd verhaal naar stakeholders toe.

13.3 We rusten Amersfoort beter uit om te lobbyen, aanspraak te maken op bv. Rijksmiddelen en te positioneren binnen de bovenregionale en nationale opgaven en belangen.

1.2.2. Grond-exploitaties

1. Wij hebben een goed beeld van de ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op onze grondexploitaties, beheersen de risico’s en stappen in projecten op het moment dat er ontwikkelingskansen zijn.

1.1 Wij zijn ons bewust van de vele onzekerheden die gebiedsontwikkeling in deze tijd met zich meebrengt en sturen op de financiën. Dit doen we met behulp van scenarioanalyses, risicomanagement en stapsgewijze besluitvorming zodat tijdig ingegrepen en bijgestuurd kan worden.

2. Wij zoeken bij per gebiedsontwikkeling naar passende ontwikkelingsvormen voor gebieden, die - vroeg of laat - rendement opbrengen.

2.1 Als we gemeentelijk vastgoed verkopen, onderzoeken wij eerst of (tijdelijke en/of sociale) woningbouw mogelijk is.
2.2 Wij maken gebruik van contractvormen die kunnen inspelen op bijzondere initiatieven en/of bijzondere omstandigheden.

1.2.3 Vastgoed

1. Wij willen met ons gemeentelijk vastgoed bijdragen aan de ambitie CO2-neutraal te zijn.

1.1 De Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed is in 2019 en 2020 opgesteld en in 2021 is gestart met de uitvoering. De komende jaren wordt er verder gewerkt aan de verduurzaming van onze bestaande vastgoedportefeuille door het isoleren, plaatsen van zonnepanelen en andere verduurzamingsmaatregelen gericht op zoveel mogelijk CO2 reductie.

1.2 Wij hanteren duurzame meerjarenonderhoudsplannen waarin duurzaamheidsmaatregelen worden toegepast in het regulier onderhoud. Zo wordt op natuurlijke momenten verouderde verlichting vervangen door Led en wordt er bij dakvervanging geïsoleerd en zo mogelijk gereed gemaakt voor zonnepanelen.

1.3 Wij stimuleren duurzaamheidsinitiatieven o.m. van huurders of bewonerscoöperaties, bijvoorbeeld door het dak beschikbaar te stellen voor zonnepanelen. B.v. bij MFA de Bron is er een vergaand initiatief van een bewonerscoöperatie om zonnepanelen op ons dak te plaatsen.

1.4 Wij nemen bij het vervangen van kunstgras milieumaatregelen om verspreiding van bodemvreemdmateriaal te voorkomen en te verwijderen. In 2020 is er bij alle kunstgrasvelden een inhaalslag geweest welke we bij de vervangingen in 2022 doorzetten.

1.5 Wij benutten natuurlijke momenten zoals nieuwbouw of renovatie, om (extra) duurzaamheidsinvesteringen voor te stellen. De vervangende nieuwbouw van de sportzaal in Schothorst zal dan ook duurzaam gerealiseerd worden.

2. Wij bieden toegevoegde waarde met ons vastgoed voor de stad.

2.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt ingezet bij het geven van het goede voorbeeld op diverse beleidsthema’s, zoals duurzaamheid en toegankelijkheid.

2.2 We onderzoeken bij het leegkomen van gemeentelijk vastgoed of dit, voor zover passend binnen bestaand beleid, geschikt is voor een woonfunctie.

2.3 Wij stimuleren waar mogelijk het openstellen van leegstaand vastgoed voor tijdelijk gebruik, waarbij per object bepaald wordt of en welk tijdelijk gebruik het beste past.

2.4 Wij investeren in duurzame relaties met de gebruikers van het maatschappelijk vastgoed waarbij veiligheid, duurzaamheid en klanttevredenheid kernbegrippen zijn. Uiteraard gaan we uit van een transparante verdeling van verantwoordelijkheden.

2.5 Wij zorgen ervoor dat het cultureel erfgoed in gemeentelijk eigendom er mooi bij staat. Zo zijn Flehite en  Volmolen gerestaureerd waarbij duurzaamheidsmaatregelen zijn getroffen.

3. Wij willen dat het gemeentelijk vastgoed integraal toegankelijk is.

3.1 Wij investeren in het verbeteren van de toegankelijkheid van gemeentelijke, openbare gebouwen. Zo is er geïnvesteerd in het verbeteren van de toegankelijkheid van 29 van onze meest openbare gebouwen.

3.2 Bij nieuwbouw en renovatie wordt het moment benut om een optimaal toegankelijk gebouw te realiseren. Bij het Stadhuis wordt dit  thema vanaf het begin van het ontwerpproces meegenomen.

3.3 Wij stimuleren huurders/gebruikers van ons gemeentelijk vastgoed om haar inrichting en faciliteiten toegankelijker te maken.

Deze pagina is gebouwd op 03/21/2023 11:35:40 met de export van 11/29/2021 13:18:12