3. Lerende, werkende en dynamische stad

3.2 Onderwijs en jeugd

Doelen en activiteiten

Beleidsdoel

Activiteiten

3.2 Onderwijs en jeugd

Kansrijk Ontwikkelen:

Amersfoorters ontwikkelen zich tot weerbare en competente volwassenen.

Onder het beleidskader Inclusieve Stad hebben we de opgave Ontwikkelen & Opgroeien uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma Jeugd en Onderwijs voor de periode 2022-2024. We voeren dit programma samen met het onderwijs en andere partners in de stad uit.

De focuspunten werken we in de komende 3 jaren als volgt uit:

1. Onderwijskansen

  • Stimuleren en ondersteunen van evidence informed interventies ter bevordering van kansengelijkheid in primair en voortgezet onderwijs.
  • Continueren en versterken van het buitenschools leren, waaronder de Amersfoortse Brede Combinaties (ABC’s), de verlengde schooldag en de zomerscholen.
  • Continueren van onderwijs aan nieuwkomers.
  • Verbinden van huiswerkbegeleiding, die bekostigd is vanuit minimabeleid, met de scholen.
  • Ontwikkelen van een doorgaande taallijn van 0 tot 23 jaar met interventies gericht op het versterken van taalvaardigheid, waaronder de Voorleesexpress, naschoolse programma’s en de bibliotheken op school.
  • Passend adviseren, door over- en onderadvisering in de stad in kaart te brengen en effectieve werkwijzen in advisering voor voortgezet onderwijs in te voeren.
  • Het definitieve selectiemoment voor leerlingen zoveel mogelijk uitstellen, door leerlingen brede brugklassen en opstroom mogelijkheden aan te bieden.
  • Onderwijs en gemeente stellen een gezamenlijke actieagenda op met concrete afspraken om segregatie tegen te gaan.
  • Organiseren van ontmoeting tussen kinderen met verschillende achtergronden: in de wijk, in de vrije tijd en op school,
  • bijvoorbeeld via de ABC’s, sport en cultuur en het concept vriendschapsscholen.
  • Uitvoeren van het plan ‘Samen opgroeien in de wijk’, een initiatief van het ABC Soesterkwartier.
  • Waar nodig de aanwezigheid van een social worker van Indebuurt033 en/of wijkteammedewerker op de kinderopvang en de school realiseren.
  • Voortzetten van jongerenwerk en maatjesprojecten in het voortgezet onderwijs.

2. Ondersteuning dichtbij

  • Versterken van de ondersteuningsteams in het primair onderwijs en de samenwerking met de kinderopvang binnen de wijkgerichte aanpak.
  • Versterken en borgen van de AOJ teams in het voortgezet onderwijs.
  • Herijken van de rol van de brugfunctionaris in het mbo.
  • Onderzoeken van de mogelijkheden om vanuit beschikbare data de ondersteuning en zorg zoveel mogelijk wijk- en schoolgericht in te zetten.
  • Op regionaal niveau afspraken maken tussen passend onderwijs en jeugdhulp in het regionaal op overeenstemming gericht overleg (OOGO). Hiervoor stellen we tweejaarlijks een agenda op in overeenstemming met de Regiovisie specialistische jeugdhulp en de lokale ontwikkelingen.

3. Wijkgericht werken

  • Ontwikkelen van een methodiek voor wijkgericht werken in de wijk Liendert voor jeugd en gezin.
  • Hulp en ondersteuning zoveel mogelijk bieden op plekken waar kinderen, jongeren en opvoeders komen, bijvoorbeeld op de kinderopvang en op school. Aan iedere school en kinderopvang is een wijkteammedewerker verbonden; zij maken afspraken op maat over de wijze waarop zij samenwerken. Ook borgen we de inzet van een social worker van Indebuurt033 op scholen waar hier vraag naar is, zie onder Onderwijskansen.
  • De methodiek van het IJslands model wordt onderdeel van het preventief jeugdbeleid in het voortgezet onderwijs. Wij verleggen de focus naar het versterken van beschermende factoren voor een breder scala aan problemen, zoals ook in de wijkgerichte aanpak.
  • De huidige UPJO-subsidieregeling stopt per 1 januari 2022. We ontwikkelen een nieuwe subsidieregeling, waarin partners in de wijken meer ruimte hebben om gezamenlijk te bepalen aan welke doelen zij prioriteit geven. De middelen kunnen zo flexibeler worden ingezet.

4. Integrale kindvoorzieningen

  • Ontwikkelen en vaststellen van een gezamenlijke plan van onderwijs, opvang, zorg en gemeente, waarin deze samenwerking vorm krijgt voor een doorgaande onderwijs/opvanglijn voor kinderen van 0 tot 14 jaar.
  • Uitwerken van de randvoorwaarden om integrale kindvoorzieningen mogelijk te maken, inclusief aanvullende afspraken bij de overeenkomst voor de doordecentralisatie van de onderwijshuisvesting.
  • Op basis van bovenstaande spreken gemeente, onderwijs, opvang en zorg af hoeveel integrale kindervoorzieningen er komende jaren gerealiseerd kunnen worden, elk op de wijze die past bij de lokale situatie.
  • Realiseren van een warme overdracht van kinderopvang naar basisschool waar deze nog niet is.

5. Volwassen worden

  • Samen met jongeren en partners in de stad in kaart brengen waar de knelpunten en hiaten zitten voor jongeren, met de focus op de overgang van 18- naar 18+, op de verschillende leefgebieden.
  • Op basis van de uitkomsten zetten we concrete stappen, waarbij ook ruimte is voor innovatieve en minder voor de hand liggende oplossingen. Hierbij kijken we ook naar andere regio’s en gemeenten en naar landelijke ontwikkelingen.
  • We continueren het programma Voortijdig School Verlaten (VSV).

Goede, duurzame en toekomstgerichte onderwijshuisvesting als gezonde, aantrekkelijke leer- en werkomgeving voor leerlingen en personeel.

Het uitvoeren van de Raamovereenkomst Doordecentralisatie Onderwijshuisvesting 2019-2059 met als kernopdracht om in 40 jaar in totaal 100 schoolgebouwen te vernieuwen.

Meer mensen beheersen voldoende basisvaardigheden om mee te doen (geletterdheid, Nederlandse taal, digitale vaardigheden)

De inzet voor de budgetten van volwasseneneducatie en laaggeletterdheid wordt uitgewerkt onder programma Inclusieve Stda, opgave Bestaanszekerheid & Participatie.

Deze pagina is gebouwd op 03/21/2023 11:35:40 met de export van 11/29/2021 13:18:12