Doelen en activiteiten
Beleidsdoel | Activiteiten |
---|---|
4.1.1 Bestuur en regionale samenwerking | |
1. Stadsbestuur zijn dat verbindt, vertrouwen heeft en geeft en dat op basis van democratische waarden invulling geeft aan zijn publieke taken. | 1.1 In ons werk, zowel bij beleidsvoorbereiding, besluitvorming als uitvoering, integraal rekening houden met de belangen en wensen van inwoners en organisaties in de stad. |
2. Samenwerking met regiogemeenten, de gemeente Utrecht, provincie Utrecht, kennisinstellingen en bedrijfsleven om maatschappelijke opgaven inclusieve, duurzame en groeiende stad te realiseren. | 2.1 Actieve rol in de Regio Amersfoort, Midden-Nederland/Utrechtse Regio (regio’s Amersfoort, Utrecht, Foodvalley en Gooi en Vechtstreek), de Economic Board Utrecht (EBU). Nauwe contacten aangaan en onderhouden met de provincie Utrecht en triple helix partners (bedrijfsleven, kennisinstellingen). 2.2 Versterken van (boven) regionale samenwerking. Verkenning naar en waar mogelijk aangaan van (nieuwe) strategische allianties met andere steden/stedelijke regio’s met vergelijkbare opgaven en belangen. |
4.1.2 Communicatie en samenwerking met de stad | |
1. Onze gemeentelijke communicatie is begrijpelijk voor iedereen. | 1.1 We gebruiken steeds vaker beeld (tekeningen, foto's, filmpjes etc.) in onze communicatie. |
2. We willen het bereik van de gemeentelijke communicatie vergroten. | 2.1 Het bereik van onze sociale media kanalen is de afgelopen jaren sterk vergroot. Via Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube communiceren we gericht, laagdrempelig en persoonlijk. Hier gaan we in 2022 mee door. |
3. Inwoners hebben meer en makkelijker invloed op de politieke besluitvorming. | 3.1 We bereiden ons voor op de komst van de Wet Versterking Participatie op Decentraal Niveau. Daarbij betrekken we de nieuwe raad zodra deze is geïnstalleerd. Deze wet vraagt gemeenten om een participatie- en inspraakverordening te maken. Hij stimuleert gemeenten om daarin aan te geven hoe zij omgaan met het uitdaagrecht (ook bekend als Right to Challenge). Voor Amersfoort betekent dit dat we de participatie- en inspraakverordening en de nota participatie uit 2009 actualiseren. Het uitdaagrecht nemen we hierin op. |
4. Ideeën en wensen van betrokkenen en belanghebbenden bekijken we al in de verkenningsfase van nieuwe projecten, plannen en beleid. | 4.1 Bij nieuwe projecten of beleidstrajecten brengen we gebiedsgericht de belanghebbenden en betrokkenen in beeld en gaan met (enkelen van) hen in gesprek. Hoe kijken zij aan tegen de opgave en wat zien zij als hun rol in de aanpak? We doen dit in de verkenningsfase zodat we de opbrengst kunnen meenemen in de aanpak van het project of beleidstraject. |
5. We staan open voor initiatieven uit de stad. | 5.1 We staan open voor initiatieven uit de stad. We zijn gebiedsgericht en proactief aanwezig in wijken en netwerken om deze initiatieven te vinden. We denken graag mee over mogelijkheden in het realiseren ervan. We ondersteunen Bewoners033 voor het organiseren van broedplaatsen en het delen van kennis/ervaringen ten aanzien van het opzetten van bewonersinitiatieven. |
4.1.3. Dienstverlenin g | |
1. Iedere dag weer helpen we klanten snel, deskundig, vriendelijk en transparant tegen zo laag mogelijke kosten. | 1.1 Dat doen we aan de balies van Burgerzaken, aan de telefoon van het KCC en digitaal op www.amersfoort.nl, via webcare, e-mail en chat. |
2. We zorgen ervoor dat ons digitale kanaal (de website en digitale producten) goed op orde is. Digitaal zaken doen met de gemeente wordt steeds eenvoudiger en gaat sneller. Echter: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. We willen klanten verleiden om digitaal zaken met ons te doen maar realiseren ons goed dat Amersfoorters soms liever persoonlijk contact hebben. | 2.1 In 2021-2022 gaan we de techniek onder de website vervangen; daarmee kunnen we de gemeentelijke website verder optimaliseren voor onze klanten. |
3. We kennen onze klant. Daardoor zijn we in staat om gericht in te spelen op wat hij/zij wil, kan en nodig heeft. | 3.1 We meten continu hoe onze klanten de dienstverlening waarderen: op de website, aan de balie, telefoon en op de digitale producten. |
4. Het verder verbeteren van het proces 'afhandeling meldingen openbare ruimte'. | 4.1 Uit eigen klantonderzoek weten we dat de klantwaardering op hoe we als gemeente meldingen afhandelen achterblijft. In 2021-2022 implementeren we een nieuw systeem dat ons gaat helpen dat proces te verbeteren. Dat moet in de loop van 2022 zichtbaar worden in de klantwaardering. |
5. Het optimaliseren van de telefonische dienstverlening op het KCC. | 5.1 Ook in 2022 gaan we door met het verbeteren van de dienstverlening op het KCC.
|
6. Het verbeteren van de service op onze contactkanalen: telefoon, brief, mail, webcare et cetera. | 6.1 We gaan onze servicenormen opnieuw vaststellen, communiceren en hier actief op sturen. |
7. We ontwikkelen een serviceformule voor een nieuwe publiekshal. | 7.1 Soms kunnen we onze klanten beter helpen bij een ontmoeting. We ontwikkelen een nieuw serviceconcept voor in de publiekshal van het nieuw te bouwen stadhuis. |
8. Het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van persoonsgegevens in de Basis Registratie Persoonsgegevens. | 8.1 De Basis Registratie Persoonsgegevens vormt de basis voor het leveren van producten en diensten aan de klant. Ook stellen wij gegevens beschikbaar aan landelijke afnemers en binnengemeentelijke afnemers voor de uitvoering van hun publiekrechtelijke taken. |
9. Het goed, tijdig en zorgvuldig afhandelen van klachten. | 9.1 Als mensen niet tevreden zijn over het handelen van de gemeente of het wijkteam dan kunnen ze een klacht indienen. De klachtencoördinator neemt zo snel mogelijk contact op en streeft naar een informele afhandeling in samenspraak met de betrokken afdeling en herstel van de relatie. Als dit niet tot resultaat leidt, kan de klacht voorgelegd worden aan de onafhankelijke commissie voor formele behandeling. |
10. Voor de inwoners een laagdrempelige, toegankelijke en oplossingsgerichte lokale overheid bieden, die de inwoner en de bedoeling van de geldende regelingen centraal stelt. | 10.1 Continuering van de ingezette aanpak van informele afhandeling van bezwaren en klachten. De verordening aanpassen en actualiseren. |
11. Vergunningaanvragen worden kwalitatief getoetst. | 11.1 We toetsen vergunningaanvragen aan de geldende wettelijke en gemeentelijke kaders. Voor de activiteit bouwen passen we het vastgestelde bouwtoetsprotocol toe. |
12. Vergunningen worden tijdig afgehandeld. | 12.1 In 99,7% van alle vergunningaanvragen wordt binnen de wettelijke termijnen een besluit genomen. |
13. We prioriteren de toezichtinzet op basis van informatie en risico’s. | 13.1 We leggen de prioriteiten en de keuzes die we daarin maken vast in het Uitvoeringsprogramma VTH. |
14. We werken permanent aan informatieveiligheid en vragen dit ook van onze partners. Hierover rapporteren we transparant. | 14.1 Om de afspraken over gegevensbescherming te monitoren, zal voor verbonden partijen en leveranciers een beoordelingsproces worden ingericht. Jaarlijks zullen de afspraken met de meest risicovolle partijen worden beoordeeld. Twee jaarlijks zal een totale beoordeling worden uitgevoerd. |
15. We werken de drie belangrijkste aanbevelingen van het rapport van de Rekenkamer uit en | 15.1. We richten een jaarlijkse monitoring in van de afspraken die met derden zijn gemaakt over bescherming van persoonsgegevens en nemen de resultaten hiervan op in het jaarverslag van de FG. |
4.1.4 Gebiedsgericht werken | |
1. We werken gebiedsgericht samen aan vragen en opgaven op het gebied van sociaal, fysiek en veilig. We kennen de gebieden, de netwerken daar en de behoeften van onze inwoners, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers. Onze inspanningen sluiten daarbij aan, op het juiste schaalniveau. | 1.1 In het plan van aanpak leggen we de prioriteiten voor een gebied voor twee jaar vast. Het plan stellen we samen met bewoners en partners op. In 2022 hebben alle gebieden een plan van aanpak. De plannen voor Soesterkwartier, Vathorst-Hooglanderveen, Nieuwland, Liendert-Rustenburg en Randenbroek-Schuilenburg worden in 2022 geactualiseerd. In alle plannen sturen we op resultaten. Tegelijkertijd behouden we flexibiliteit om in te kunnen spelen op de (urgente) actualiteit. |
2. We bouwen aan de relatie met bewoners, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers en onderhouden deze. Dat doen we met het oog op een grotere betrokkenheid bij en in de buurt, zodat zij (kunnen) bijdragen aan een prettige leefomgeving. | 2.1 We stellen jaarlijks per gebied een buurtbudget ter beschikking voor initiatieven om de leefbaarheid te vergroten of de sociale cohesie te versterken. Het zijn doorgaans kleinschalige en eenmalige projecten van bewoners. Via de buurtbudgetcommissie per gebied beslissen bewoners zelf over het budget. |