Doelen en activiteiten
Beleidsdoel | Activiteiten |
---|---|
1.4.1. Mobiliteit | |
1. Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van persoons- en goederenvervoer. | 1.1 Fietsen is schoon, stil en gezond. We voeren versneld maatregelen uit het beleidsplan Amersfoort Fiets uit om fietsen te stimuleren en bouwen aan een compleet, samenhangend en veilig fietsnetwerk. 1.3 Door het faciliteren van het plaatsen van laadpalen en het verder invullen van het laadpalengrid stimuleren we het gebruik van zero emissie voertuigen. Daarnaast werken we mee aan snellaadpunten op strategische locaties. 1.4 We onderzoeken in hoeverre het veilig is om elektrische- en waterstofauto’s in parkeergarages te parkeren en te laden, of er alternatieven zijn mocht dat niet het geval zijn. |
2. Voorrang geven aan voetgangers, fietsers, OV, onder andere door het inrichten van de openbare ruimte voor voetgangers, fietsers en groen. | 2.1 De verbeteringen aan de snelfietsroute Amersfoort Centrum - Vathorst - Nijkerk worden afgerond. Op de snelfietsroutes naar Utrecht en Bunschoten gaat de eerste schop in de grond. Voor de snelfietsroute Amersfoort - Soest/Baarn - Hilversum sluiten we met de provincie en andere gemeenten een realisatieovereenkomst. |
3. Stimuleren van alternatieven voor autobezit. | 3.1 We evalueren de effecten van de ontheffing voor speed-pedelecs op het fietspad voor onder meer de verkeersveiligheid en maken keuzes over het al dan niet verlengen van deze maatregel. 3.6 In 2021 zijn free floating deelsystemen mogelijk gemaakt. In vervolg hierop onderzoeken we in hoeverre het wenselijk is om ook station-based deelmobiliteit mogelijk te maken. |
4. Bereikbaarheid van de stad verbeteren. | 4.1 Samen met gemeente Bunschoten werken we een tracé uit voor de nieuwe autoverbinding tussen Vathorst en aansluiting A1 – Bunschoten. |
5. Verkeer op een veilige manier laten doorstromen. | 5.1 Samen met de provincie Utrecht werken we aan de uitrol van Swung. De Swung app weet wanneer er gefietst wordt en staat in verbinding met verkeerslichten waardoor groen wordt aangevraagd voor de fietsers. 5.4 We onderzoeken de mogelijkheid om 30km-uur als standaard binnen de bebouwde kom toe te passen waar dat mogelijk én nodig is om zo de snelheidsverschillen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer te verkleinen. |
6. Parkeren en parkeerbeleid. | 6.1 We vervangen alle parkeerautomaten op straat zodat de parkeerhandhaving volledig digitaal kan worden uitgevoerd met bijvoorbeeld een scanauto. 6.5 We voeren een haalbaarheidsstudie uit naar stadsrandparkeren op de radialen van de stad. |