1. Duurzame en groeiende stad

1.4 Mobiliteit

Doelen en activiteiten

Beleidsdoel

Activiteiten

1.4.1. Mobiliteit

1. Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van persoons- en goederenvervoer.

1.1 Fietsen is schoon, stil en gezond. We voeren versneld maatregelen uit het beleidsplan Amersfoort Fiets uit om fietsen te stimuleren en bouwen aan een compleet, samenhangend en veilig fietsnetwerk.
1.2 Door corona zijn de reizigersaantallen in het OV gedaald. Omdat onzeker is hoe dit zich in de nabije toekomst ontwikkeld is de provincie Utrecht voornemens de bestaande concessie voor het busvervoer met twee jaar te verlengen en nog niet aan te besteden. In 2022 leveren we input aan voor het Programma van Eisen voor een nieuwe concessie. Naast goed OV in onze stad en de verbindingen met de regio zetten we in op experimenten met emissievrije voertuigen zoals waterstofbussen.  

1.3 Door het faciliteren van het plaatsen van laadpalen en het verder invullen van het laadpalengrid stimuleren we het gebruik van zero emissie voertuigen. Daarnaast werken we mee aan snellaadpunten op strategische locaties.

1.4 We onderzoeken in hoeverre het veilig is om elektrische- en waterstofauto’s in parkeergarages te parkeren en te laden, of er alternatieven zijn mocht dat niet het geval zijn.
1.5 Samen met onze partners wordt uitvoering gegeven aan het in 2021 ondertekende waterstofconvenant.
1.6 Met de taxibranche willen we concrete afspraken maken over zero emissie taxi’s.
1.7 We willen afspraken maken met pakketbezorgdiensten om het aantal ritten terug te brengen en te verschonen. Mogelijk dat de inzet van white label pakkethubs hierbij helpen.
1.8 We onderzoeken bij inbreidingslocaties of  bouwhubs  bijdragen om het aantal vervoersbewegingen te verminderen en te verschonen.
1.9 De invulling van de emissie vrije zone van Green Deal Zes werken we uit.
1.10 Schone brommers worden gestimuleerd door het voortzetten van de subsidie om ‘ vuile’ brom/snorfietsen in te ruilen.

2. Voorrang geven aan voetgangers, fietsers, OV, onder andere door het inrichten van de openbare ruimte voor voetgangers, fietsers en groen.

2.1 De verbeteringen aan de snelfietsroute Amersfoort Centrum - Vathorst - Nijkerk worden afgerond. Op de snelfietsroutes naar Utrecht en Bunschoten gaat de eerste schop in de grond. Voor de snelfietsroute Amersfoort - Soest/Baarn - Hilversum sluiten we met de provincie en andere gemeenten een realisatieovereenkomst.
2.2 We richten de Laan der Hoven in als fietsstraat. In het verlengde van de Nijverheidsweg-Noord realiseren we een fietsdoorsteek naar de A.P. Hilhorstweg.
2.3 We geven uitvoering aan de aanpak Fietsparkeren in de binnenstad. Dat betekent dat we ‘langparkeerders’ actief verleiden de bewaakte fietsenstallingen te gebruiken en dat we experimenteren met dynamische ‘pop-up’ fietsenstallingen op het Lieve Vrouwekerkhof en/of de Hof.
2.4 In 2021 is de binnenstad autoluw geworden. In 2022 worden de effecten van de maatregel op onder meer de leefbaarheid en veiligheid van de binnenstad geëvalueerd.
2.5 Een deel van de Kamp wordt ingericht als shared space. Voor de Varkensmarkt en de verbinding met de Langestraat werken we een   herinrichtingsplan uit.

3. Stimuleren van alternatieven voor autobezit.

3.1 We evalueren de effecten van de ontheffing voor speed-pedelecs op het fietspad voor onder meer de verkeersveiligheid en maken keuzes over het al dan niet verlengen van deze maatregel.
3.2 We ondersteunen fietslessen die aan nieuwe Nederlanders worden gegeven.
3.3 We starten met de bouw van de fietsenkelder op het Stationsplein. De bouw zal circa 2 jaar in beslag nemen. Met ProRail onderzoeken we de mogelijkheden om de fietsenstallingen op het Mondriaanplein en bij de stations Schothorst en Vathorst uit te breiden.
3.4 Bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen stimuleren wij deelmobiliteit en Mobility as a Service (MaaS) door korting te geven op de parkeereis. Hiervoor stellen we beleidsregels op. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid van een Mobility Service Provider (MSP) om alle aanbieders van deelmobiliteit eenduidig voor de consument te ontsluiten.
3.5 We doen een proef met een vergunningstelsel voor deelscooters e.d. en passen zo nodig de Nadere regels deelmobiliteit en/of de APV aan. We onderzoeken ook of het wenselijk is om deelmobiliteit voor auto’s te vergunnen.

3.6 In 2021 zijn free floating deelsystemen mogelijk gemaakt. In vervolg hierop onderzoeken we in hoeverre het wenselijk is om ook station-based deelmobiliteit mogelijk te maken.

4. Bereikbaarheid van de stad verbeteren.

4.1 Samen met gemeente Bunschoten werken we een tracé uit voor de nieuwe autoverbinding tussen Vathorst en aansluiting A1 – Bunschoten.
4.2 Als gevolg van onder meer de stikstofproblematiek loopt de reconstructie van Knooppunt Hoevelaken en de aanliggende delen van de A1 en A28 verdere vertraging op. Met RWS en de regio onderzoeken we de mogelijkheden om de gevolgen van deze vertraging voor de bereikbaarheid en woningbouwopgave te beperken.
4.3 Voor de Westelijke Ontsluiting wordt een follow-up gegeven aan de besluiten die in 2021 worden genomen.
4.4 In dialoog met belanghebbenden, waaronder de bewoners van het Soesterkwartier, werken we een goede oplossing uit voor het verbeteren van de verkeersveiligheid én de doorstroming van de Nieuwe Poort en daarmee ook aan de bereikbaarheid van de (geplande) ontwikkelingen Langs Eem en Spoor.

5. Verkeer op een veilige manier laten doorstromen.

5.1 Samen met de provincie Utrecht werken we aan de uitrol van Swung. De Swung app weet wanneer er gefietst wordt en staat in verbinding met verkeerslichten waardoor groen wordt aangevraagd voor de fietsers.
5.2 Vanuit het samenwerkingsprogramma GoedopWeg gaan we door met het ‘intelligenter’ maken van verkeersregelinstallaties (i-VRI). Voertuigen kunnen dan communiceren met de verkeerslichten waardoor doelgroepen zoals hulpdiensten en OV desgewenst prioriteit kunnen krijgen.
5.3 Op diverse locaties verbeteren we de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid voor fietsers, zoals op rotonde Borneoplein, de entree van Winkelcentrum Schothorst en de oversteek Abraham Blankaartsingel – Nijenrode. Waar mogelijk wordt verder gegaan met het verwijderen van palen en obstakels in fietspaden.

5.4 We onderzoeken de mogelijkheid om 30km-uur als standaard binnen de bebouwde kom toe te passen waar dat mogelijk én nodig is om zo de snelheidsverschillen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer te verkleinen.

6. Parkeren en parkeerbeleid.

6.1 We vervangen alle parkeerautomaten op straat zodat de parkeerhandhaving volledig digitaal kan worden uitgevoerd met bijvoorbeeld een scanauto.
6.2 Fasegewijs vormen we parkeervergunninggebieden om naar betaald parkeren. We starten met de vergunninggebieden B1 en B9.
6.3 We komen met een Parkeervisie 2035 en leggen daarbij een relatie met de verstedelijkingsopgave.
6.4 De Parkeervisie werken we uit in parkeerbeleid voor de komende 5 jaar. Hierbij willen we overloop van bestaande vergunninggebieden naar naastgelegen gebieden voorkomen door bestaande grenzen op te rekken naar logische grenzen, zoals spoorlijnen en watergangen.

6.5 We voeren een haalbaarheidsstudie uit naar stadsrandparkeren op de radialen van de stad.


Deze pagina is gebouwd op 03/21/2023 11:35:40 met de export van 11/29/2021 13:18:12