1. Duurzame en groeiende stad

1.4 Mobiliteit

Projecten

Onderstaand is de voortgang van de projecten opgenomen binnen dit programma met de top 3 van de kwantitatieve risico’s.

Inhoud

Planning

Financiën

Risico's

Ja

De inhoud en de scope van het project zijn in lijn met de laatste besluitvorming.

Ja

De voortgang van het project is in lijn met de planning van de laatste besluitvorming.

Ja

De huidige financiële positie is in lijn met de financiële planning uit de laatste besluitvorming.

Ja

Het betreft een klein en beheersbaar risico

Risico

Er is een risico dat de inhoud en de scope van de laatste besluitvorming niet haalbaar zijn.

Risico

Er is een risico dat de planning van het project conform de laatste besluitvorming niet wordt gehaald.

Risico

Er is een risico dat het budget, vastgesteld bij de laatste besluitvorming, zal worden overschreden.

Risico

Het betreft een middelgroot risico

Nee

De inhoud en de scope van het project wijken af van de laatste besluitvorming.

Nee

De voortgang van het project is niet in lijn met de planning uit de laatste besluitvorming.

Nee

De huidige financiële positie is niet in lijn met de financiële planning uit de laatste besluitvorming.

Nee

Het betreft een groot risico

Tabel: PP.1.4.1

Project

Westelijke ontsluiting

Kosten project

Bijdrage van derden

Saldo

Totaal budget/krediet:

68.342

68.342

-

Realisatie

Lasten/ Baten

27.644

26.695

949

Inhoud

Planning

Financiën

Stand van zaken cf besluitvorming?

Kwantitatieve risico's

Risicocategorie

Omschrijving risico

Acties

Vorige rapp

Huidige rapp

Er wordt onvoldoende aanvullend budget gevonden voor het realiseren van de huidige scope

1. Lobby-traject voor aanvullend extern budget
2. Verkenning naar scope-aanpassing

Ondanks voldoende geld is vervolg aanbesteding met huidige scope niet haalbaar.

1. Verkenning naar scope- aanpassing
2. Afstemming met Provincie Utrecht

Scopewijziging blijkt niet haalbaar

Inzichtelijk maken consequenties

Elk risico kent de mogelijkheid dat de Provincie Utrecht een x-bedrag terugeist van de gemeente, tenzij het project met aanvullend budget in de huidige scope doorgaat.
Dit ontstaat omdat als het project niet door gaat of ten dele doorgaat, de Provincie Utrecht zou kunnen zeggen “betaald".

Tabel: PP.1.4.2

Project

Fietsparkeren

Kosten project

Bijdrage van derden

Saldo

Totaal budget/krediet:

12.398

12.398

-

Realisatie

Lasten/ Baten

2.273

2.398

-125

Inhoud

Planning

Financiën

Stand van zaken cf besluitvorming?

Kwantitatieve risico's

Risicocategorie

Omschrijving risico

Acties

Vorige rapp

Huidige rapp

1. BTW risico over realisatiekosten fietskelder. Hier is (landelijk) nog geen structurele oplossing voor.

1. Goed gemotiveerde brief opstellen samen met Prorail, te verzenden aan de inspecteur

2. Aanbestedingsrisico, aanbestedingsmarkt, corona maatregelen zijn grillig en onvoorspelbaar, dit kan leiden tot meerkosten.

2. Voor de aanbesteding wordt er een aanbestedingsraming opgesteld, deze moet passen binnen de budgetten. Anders start de aanbesteding niet.

3. Vormgeving toegang (zijde Stationsplein) ligt nog niet vast. Hier wordt nog over geparticipeerd. Dit kan tot meerkosten leiden.

3. Tijdens participatietraject en daarop volgende besluitvorming sturen op budget

4. Voor het verkrijgen van een recht op doorgang (zijde Smallepad) naar de fietskelder vraagt de nieuwe eigenaar nu een vergoeding. Daarnaast is er discussie over te nemen maatregelen.

3. Tijdens opstellen overeenkomst en daarop volgende besluitvorming sturen op budget

Toelichting:

Tabel: 1.4.3

Project

Ontsluiting Vathorst-West

Kosten project

Bijdrage van derden

Saldo

Totaal budget/krediet:

9.402

2.000

7.402

Realisatie

Lasten/ Baten

842

-

842

Inhoud

Planning

Financiën

Stand van zaken cf besluitvorming?

Kwantitatieve risico's

Risicocategorie

Omschrijving risico

Acties

Vorige rapp

Huidige rapp

1. Participatie (vertraging en budget overschrijding) Omgeving (gemeente Bunschoten en buurtschap Zevenhuizen) niet akkoord met trace keuze

1. Tijdens participatietraject en daarop volgende besluitvorming sturen op budget en het volgen van de participatiegids 2. Verkennen draagvlak route Provinciaal inpassingsplan

nvt

nieuw

2. Planning In het bestuursakkoord VERDER is een van de uitgangspunten de realisatie van een optimalisatie van knooppunt Hoevelaken. Verschil in tempo van uitvoering Hoevelaken en verbindingsweg Vathorst kan leiden tot negatieve effecten op de doorstroming.

1. regulier ambtelijk en bestuurlijk overleg over de voortgang

nvt

nieuw

Toelichting:

Deze pagina is gebouwd op 03/21/2023 11:35:40 met de export van 11/29/2021 13:18:12