Projecten
Onderstaand is de voortgang van de projecten opgenomen binnen dit programma met de top 3 van de kwantitatieve risico’s.
Inhoud | Planning | Financiën | Risico's | ||||
Ja | De inhoud en de scope van het project zijn in lijn met de laatste besluitvorming. | Ja | De voortgang van het project is in lijn met de planning van de laatste besluitvorming. | Ja | De huidige financiële positie is in lijn met de financiële planning uit de laatste besluitvorming. | Ja | Het betreft een klein en beheersbaar risico |
Risico | Er is een risico dat de inhoud en de scope van de laatste besluitvorming niet haalbaar zijn. | Risico | Er is een risico dat de planning van het project conform de laatste besluitvorming niet wordt gehaald. | Risico | Er is een risico dat het budget, vastgesteld bij de laatste besluitvorming, zal worden overschreden. | Risico | Het betreft een middelgroot risico |
Nee | De inhoud en de scope van het project wijken af van de laatste besluitvorming. | Nee | De voortgang van het project is niet in lijn met de planning uit de laatste besluitvorming. | Nee | De huidige financiële positie is niet in lijn met de financiële planning uit de laatste besluitvorming. | Nee | Het betreft een groot risico |
Tabel: PP.1.4.1 | |||
---|---|---|---|
Project | Westelijke ontsluiting | ||
Kosten project | Bijdrage van derden | Saldo | |
Totaal budget/krediet: | 68.342 | 68.342 | - |
Realisatie | |||
Lasten/ Baten | 27.644 | 26.695 | 949 |
Inhoud | Planning | Financiën | |
Stand van zaken cf besluitvorming? | |||
Kwantitatieve risico's | |||
Risicocategorie | |||
Omschrijving risico | Acties | Vorige rapp | Huidige rapp |
Er wordt onvoldoende aanvullend budget gevonden voor het realiseren van de huidige scope | 1. Lobby-traject voor aanvullend extern budget | ||
Ondanks voldoende geld is vervolg aanbesteding met huidige scope niet haalbaar. | 1. Verkenning naar scope- aanpassing | ||
Scopewijziging blijkt niet haalbaar | Inzichtelijk maken consequenties |
Elk risico kent de mogelijkheid dat de Provincie Utrecht een x-bedrag terugeist van de gemeente, tenzij het project met aanvullend budget in de huidige scope doorgaat.
Dit ontstaat omdat als het project niet door gaat of ten dele doorgaat, de Provincie Utrecht zou kunnen zeggen “betaald".
Tabel: PP.1.4.2 | |||
---|---|---|---|
Project | Fietsparkeren | ||
Kosten project | Bijdrage van derden | Saldo | |
Totaal budget/krediet: | 12.398 | 12.398 | - |
Realisatie | |||
Lasten/ Baten | 2.273 | 2.398 | -125 |
Inhoud | Planning | Financiën | |
Stand van zaken cf besluitvorming? | |||
Kwantitatieve risico's | |||
Risicocategorie | |||
Omschrijving risico | Acties | Vorige rapp | Huidige rapp |
1. BTW risico over realisatiekosten fietskelder. Hier is (landelijk) nog geen structurele oplossing voor. | 1. Goed gemotiveerde brief opstellen samen met Prorail, te verzenden aan de inspecteur | ||
2. Aanbestedingsrisico, aanbestedingsmarkt, corona maatregelen zijn grillig en onvoorspelbaar, dit kan leiden tot meerkosten. | 2. Voor de aanbesteding wordt er een aanbestedingsraming opgesteld, deze moet passen binnen de budgetten. Anders start de aanbesteding niet. | ||
3. Vormgeving toegang (zijde Stationsplein) ligt nog niet vast. Hier wordt nog over geparticipeerd. Dit kan tot meerkosten leiden. | 3. Tijdens participatietraject en daarop volgende besluitvorming sturen op budget | ||
4. Voor het verkrijgen van een recht op doorgang (zijde Smallepad) naar de fietskelder vraagt de nieuwe eigenaar nu een vergoeding. Daarnaast is er discussie over te nemen maatregelen. | 3. Tijdens opstellen overeenkomst en daarop volgende besluitvorming sturen op budget |
Toelichting:
Tabel: 1.4.3 | |||
---|---|---|---|
Project | Ontsluiting Vathorst-West | ||
Kosten project | Bijdrage van derden | Saldo | |
Totaal budget/krediet: | 9.402 | 2.000 | 7.402 |
Realisatie | |||
Lasten/ Baten | 842 | - | 842 |
Inhoud | Planning | Financiën | |
Stand van zaken cf besluitvorming? | |||
Kwantitatieve risico's | |||
Risicocategorie | |||
Omschrijving risico | Acties | Vorige rapp | Huidige rapp |
1. Participatie (vertraging en budget overschrijding) Omgeving (gemeente Bunschoten en buurtschap Zevenhuizen) niet akkoord met trace keuze | 1. Tijdens participatietraject en daarop volgende besluitvorming sturen op budget en het volgen van de participatiegids 2. Verkennen draagvlak route Provinciaal inpassingsplan | nvt | nieuw |
2. Planning In het bestuursakkoord VERDER is een van de uitgangspunten de realisatie van een optimalisatie van knooppunt Hoevelaken. Verschil in tempo van uitvoering Hoevelaken en verbindingsweg Vathorst kan leiden tot negatieve effecten op de doorstroming. | 1. regulier ambtelijk en bestuurlijk overleg over de voortgang | nvt | nieuw |
Toelichting: